Harstadåstunnelen.

Velger tunnel fremfor sentrum

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Prognosene for Harstadpakken sa 5200, og at trafikken gjennom sentrum skulle gå ned med 40 prosent i 2040. Nå viser tellinger at 7000 biler kjører gjennom Harstadåstunnelen hver dag. Samtidig synker trafikken gjennom sentrum i Harstad raskere enn planlagt.

- Dette er gledelige tall. Tunnelen har ført til et bedre miljø for alle som ferdes i Harstad sentrum, sier leder i styringsgruppen for Bypakke Harstad, ordfører Kari-Anne Opsal.

Målsettingen er innfridd

Tellepunktet i sentrum viser at målsetningen om trafikkreduksjon i sentrum allerede er innfridd med en reduksjon på ca. 45 prosent.

Tellepunktet nord for sentrum viser en enda større reduksjon i trafikken i Skolegata. Det et svært viktig for beboerne der. Det er også vel så viktig for Harstad skole.

 - Alle målsettinger vi hadde har blitt innfridd, og vel så det, sier Kari-Anne Opsal.

Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Statens vegvesen er fornøyd med de økonomiske og trafikale resultatene av Harstadåstunnelen

Ingen budsjettsprekk

Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen i Statens vegvesen er glad for at man nå kan presentere de endelige tallene for byggingen av tunnelen. Sluttregnskapet viser at det ikke bare er målsetningene for trafikk som er oppnådd – også de økonomiske resultatene er svært gledelige:

- Vi hadde en ramme på 549 millioner kroner, og nå viser sluttregnskapet at vi er 1,7 prosent over. Det kaller jeg innertier, sier en fornøyd prosjektleder.

Jørgensen legger ikke skjul på at det i perioden før og under byggingen har vært mange meninger om fjellkvalitet, spansk entreprenør og kostnader.

Harstadpakken jobber nå for å få plass merfinansieringen, som skal sikre at flere av de viktige tiltakene i pakken kan gjennomføres.

- Nå håper jeg at vi får på plass de siste pengene for at vi kan fullføre Bypakke Harstad. Det er viktig at vi får bygget planlagte gang- og sykkelveier, sier Kari-Anne Opsal.

Powered by Labrador CMS