Shelby Super Snake er bygget som en ren landeveisbil og passer godt langs norske landeveier, og litt forsiktig på grus. Offroadkjøring frarådes om ikke det står noe viktig på spill (Dvs. viktigere enn en bil til ca. 1,9 millioner kroner).

Det råeste av det råe

SHELBY: Med 770 hester og 0-100 km/t på 3,5 sekunder, er dette den raskeste pickupen du kan kjøpe hos en norsk forhandler!

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

For snaut tre år siden ble RøhneSelmer importør av biler og utstyr fra Shelby. Her snakker vi ikke «volum-modeller»!

- Det selges et titalls Shelby- pickuper i Norge i året, sier daglig leder Kjetil Hagestande i RøhneSelmer.

Basert på F-150

Totalt produserer Shelby fire ulike pickup-varianter basert på Fords F-150. Bilene kan leveres med standard motor fra Ford, eller med egne og modifiserte modeller fra Shelby.

Hver av modellene produseres kun i begrenset antall. Motoren i Shelbys 2020-modell er med 770 hk i effektuttak! Nylig fikk AT.no en 2018-modell med 750 hk på prøvekjøring, og det «merkes det også».

For med 750 hester og et Shelby effektanlegg, er dette en bil som tiltrekker seg alles oppmerksomhet. Super Snake-versjonen som bilen vi kjørte kalles, er imidlertid ikke beregnet for røffe anleggsveier. Den liker seg bedre på svingete landeveier. Dette er derfor en litt sjelden «kruttpakke» i Norge, for de fleste her til lands ønsker seg Shelby F150 i offroadversjon.

Et monster

Et par sekunders push på gasspedalen plasserer deg dypt i setet, og du skal ikke holde høyrefoten i samme posisjon lenge før lappen henger i en tynn tråd. Super Snake sitter godt på veien og er overraskende sporty å kjøre. Svingradiusen derimot passer ikke for trange parkeringshus. Med nesten seks meters lengde, sømmer bilen seg heller ikke i trange parkeringsanlegg.

Motoren er utstyrt med en kompressor som sørger for å presse luft inn i sylindrene. Samtidig er innsugsmanifold, luftinntak og injektorer byttet ut for å pimpe opp kraftkilden ytterligere.

Utvendig er den massive grillen mest iøynefallende. Her er det flere grillsoner for å slippe luft inn i motorrommet. Dekk og felger er tilpasset formålet, samt at understellet også har fått ulike oppgraderinger avhengig av om det er beregnet for landeveien eller ute i terrenget. Terrengversjonen har FOX-støtdempere som er spesialtilpasset til bilen.

Innvendig er det håndsydd skinn og broderte detaljer som seg hør og bør om man skal bruke 2,5 millioner kroner på en bil med bakseter. Uten baksetene sparer du ca. 600.000 kroner.

STILLING LEDIG:
Interiør med Shelby-navnet og Cobra-merket som har fulgt Shelby siden den første AC Cobraen ble produsert. 750 hp er en underdrivelse, siden 2020-modellen har 20 hk mer enn forgjengeren.
Bakseteløsningen er praktisk ved at setene kan felles opp og den store plassen kan utnyttes.
Det er første gangen vi har sett teppebelagt plan på en serieprodusert pickup. Det innfellbare stigtrinnet er også praktisk.
Daglig leder Kjetil Hagestande i Røhneselmer (t.h.) og Johnny Løvli, salgssjef Konsern, næring og nyttekjøretøy med Norges kanskje råeste muskelbil-lineup.
Powered by Labrador CMS