Det råeste av det råe
SHELBY: Med 770 hester og 0-100 km/t på 3,5 sekunder, er dette den raskeste pickupen du kan kjøpe hos en norsk forhandler!
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
For snaut tre år siden ble RøhneSelmer importør av biler og utstyr fra Shelby. Her snakker vi ikke «volum-modeller»!
- Det selges et titalls Shelby- pickuper i Norge i året, sier daglig leder Kjetil Hagestande i RøhneSelmer.
Basert på F-150
Totalt produserer Shelby fire ulike pickup-varianter basert på Fords F-150. Bilene kan leveres med standard motor fra Ford, eller med egne og modifiserte modeller fra Shelby.
Hver av modellene produseres kun i begrenset antall. Motoren i Shelbys 2020-modell er med 770 hk i effektuttak! Nylig fikk AT.no en 2018-modell med 750 hk på prøvekjøring, og det «merkes det også».
For med 750 hester og et Shelby effektanlegg, er dette en bil som tiltrekker seg alles oppmerksomhet. Super Snake-versjonen som bilen vi kjørte kalles, er imidlertid ikke beregnet for røffe anleggsveier. Den liker seg bedre på svingete landeveier. Dette er derfor en litt sjelden «kruttpakke» i Norge, for de fleste her til lands ønsker seg Shelby F150 i offroadversjon.
Et monster
Et par sekunders push på gasspedalen plasserer deg dypt i setet, og du skal ikke holde høyrefoten i samme posisjon lenge før lappen henger i en tynn tråd. Super Snake sitter godt på veien og er overraskende sporty å kjøre. Svingradiusen derimot passer ikke for trange parkeringshus. Med nesten seks meters lengde, sømmer bilen seg heller ikke i trange parkeringsanlegg.
Motoren er utstyrt med en kompressor som sørger for å presse luft inn i sylindrene. Samtidig er innsugsmanifold, luftinntak og injektorer byttet ut for å pimpe opp kraftkilden ytterligere.
Utvendig er den massive grillen mest iøynefallende. Her er det flere grillsoner for å slippe luft inn i motorrommet. Dekk og felger er tilpasset formålet, samt at understellet også har fått ulike oppgraderinger avhengig av om det er beregnet for landeveien eller ute i terrenget. Terrengversjonen har FOX-støtdempere som er spesialtilpasset til bilen.
Innvendig er det håndsydd skinn og broderte detaljer som seg hør og bør om man skal bruke 2,5 millioner kroner på en bil med bakseter. Uten baksetene sparer du ca. 600.000 kroner.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?