Det tsjekkiske Buggyra-teamet håper å passere 300 km/t i et rekordforsøk denne sommeren.

Skal bryte 300 km/t med lastebil

RASKE: I disse covid-19-tider kjeder teammedlemmene i Buggyra Racing seg.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Derfor vil de forsøke å passere den magiske 300 km/t-grensen med en lastebil. Der er den dobbelte mesteren i European Truck Racing-serien, David Vršecký i det tsjekkiske Buggyra-teamet, som skal utføre rekordforsøket. Han har også den gjeldende rekorden på 294,2 km/t, satt i Dubai for 16 år siden.

Et hemmelighetsfullt team vil ikke gå i detalj om rekordforsøket på forhånd, men røper at det skal skje før sommerferien. Som alltid med Byggyra vil kjøretøyet være stort og raskt, forhåpentlig raskest i verden. 

Tusendels sekund

Det er tatt i bruk en virtuell vindtunnel for å optimalisere luftmotstanden i kjøretøyet.

Til tross for at Buggyra-ledelsen har lagt lokk på hele arrangementet, har teameieren Martin Koloc i det minste gitt et lite hint. Som vanlig i motorsportens verden, bortsett fra sjåføren, kommer det til å handle om maskinen. Denne gangen vil den inneholde en helt ny tvist, med revolusjonerende forbedringer, takket være et samarbeid med Techsoft Engineering s.r.o.
Ingeniørene deres har kjørt det nye kjøretøyet i en virtuell vindtunnel og gjort alt for å optimalisere aerodynamikken - internt og eksternt.

- Den nye spesialbilen inntar helt nye dimensjoner, sier teamets løpsingeniør Robin Dolejš.

Han antyder videre at et tusendels sekund vil spille en rolle. Den fortsatt ikke navngitte Buggyra-modellen vil ha et utrolig moment.

Fra rekordforsøkene i Dubai for 16 år siden.
Ikke bare i fronten det er viktig å optimalisere, også trekket bak bilen spiller en viktig rolle for å oppnå høyest mulig hastighet.

Full gass og enda litt til ...

David Vršecký skal som nevnt være sjåfør under rekordforsøket i påvente av at racingsesongen skal begynne.

- For øyeblikket jobber vi med dekkene. Den første delen av forsøket er brutalt på dekkene for å få grep. Vi må overføre motoreffekten ned i asfalten, fra en motor som vil bli tunet til fullt - og enda litt til. Det du taper i begynnelsen, vil du ikke kunne få tilbake. I tilfelle vil det være mye bedre å avbryte forsøket og prøve igjen. Vi må også ta hensyn til dekkenes begrensede levetid, sier han.

Da han satte forrige rekord kjørte han lastebilen på en 1 km lang strekning og med rullende start. 

Når et racerteam kjeder seg kan det komme spennende resultater ut av det.

- Den gangen oppnådde jeg 294,2 km/t. Selvfølgelig var jeg også den gangen fristet til å prøve å nå 300 km/t. Jeg kjørte en lastebil som ingen andre hadde kjørt tidligere, og målet var å passere 280 km/t for å sette ny verdensrekord. Etter det prøvde vi å fokusere på 300 km/t, men lastebilen klarte det ikke. I år kan det være annerledes, sier Vršecký.

Teamet mangler action

Ifølge teamsjef Jan Kalivoda er en av grunnene til rekordforsøket å vekke laget.

- I mer enn 25 år har sjåførene, ingeniørene og mekanikerne levd i en rytme. Men plutselig, her er vi, det er juni og vi har ikke kjørt et eneste løp. Selvfølgelig fortsetter vi å jobbe med kjøretøyene, vi tester mange komponenter, men vi savner den spenningen i det å kjempe for noe annet enn bare det å slå rundetider på en testbane, sier han.

Powered by Labrador CMS