HISTORISK: Første helelektriske teleskoptruck i Norge, og den første maskinen UCO kjøper av Skjetne Maskin AS. Her er Jostein Stormo, adm. direktør i UCO, sammen med Skjetne Maskin-selger Kristian Lamøy.

Først med elektrisk teleskoptruck

KJELLER: Utleieselskapet UCO, blir første i Norge og Skandinavia med en helelektrisk teleskoptruck.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Maskinen er en Faresin 626 Full Electric og ble overlevert 25. juni av forhandleren Skjetne Maskin AS ved UCOs hovedkontor på Kjeller. Se video av maskinen i bunn av saken.

- UCO har et mål om å ta en ledende posisjon på miljø innen utleie, og det er stor etterspørsel fra kunder etter utslippsfrie maskiner. Oslo kommune vil blant annet ha hele prosjekter 100% utslippsfrie, sier adm. direktør Jostein Stormo i UCO (Utleiecompagniet AS).

Rett ut til kunde

FØRSTE: Italienske Faresin skal være den første produsenten som leverer batterielektriske teleskoptrucker.

Maskinen veier 5 tonn, har løftehøyde på 6 meter og løftekapasitet på 2,6 tonn når bommen er helt inne ved maskinen. Etter overleveringen i slutten av juni, forsvant den raskt ut av portene igjen til første kunde. Etter hvert skal den også til Skanskas prosjekt på Storbylegevakten i Oslo. Tross at maskinen er dyrere enn dieselutgaver i innkjøp, og at UCO må ta høyere leiepris for batteriteleskoptrucken, virker ikke Stormo å være spesielt stresset for at de ikke skal få mange nok utleietimer på maskinen.

- Nå har vi fått denne levert, og vi har to til i bestilling som kommer om to-tre måneder, sier han.

2,6 TONN: Løftekapasiteten med bommen helt inne er 2,6 tonn.

Alene nå

UCO og Skjetne Maskin har jobbet med å få maskinen til Norge i et halvt års tid. Det begynte med sondering, og kontakt ble opprettet. Deretter besøkte UCO og Skjetne Maskin Faresin-fabrikken i Italia for å få på plass noen nordiske tilpasninger. Dette er ting som varme i hytta, varme i hydraulikktanken, spesielle hjul og mer belysning. Egentlig skulle maskinen vært levert tidligere, men akkurat da de siste tilpasningene skulle gjøres, ble Italia nedstengt på grunn av covid-19.

SATSER PÅ MILJØ: UCO tilbyr brakker med solcellepanel på taket for utleie.

Men nå er maskinen levert, og UCO har altså bestilt to til. Dette er for øvrig de første maskinene Skjetne Maskin AS leverer til UCO.

- Så langt vi har klart å bringe på det rene, er det bare Faresin som leverer helelektriske teleskoptrucker på batteri akkurat nå. Vi vet at flere er på gang, men at disse først kommer om en stund, sier maskinsjef Lars Nyløkken i UCO.

Rift om maskinene

GOD STEMNING: Fra overleveringen, fra venstre: Lars Nyløkken, maskinsjef UCO, Jostein Stormo, adm. direktør UCO, Kristian Lamøy, salg Skjetne Maskin AS og Hugo Stormo, fagansvarlig modul og store maskiner UCO.

Daglig leder Kristian Skjetne i Skjetne Maskin AS, sier han jobber hele tiden med å få tak i flere batteri-teleskoptrucker.

- Det er stor etterspørsel etter disse maskinene i Europa. Det er ikke bare Norge som er interessert. I tillegg til UCOs maskiner skal vi ha en egen til demobruk, og det er flere kunder som er veldig interessert, sier Skjetne.

Under overleveringen hos UCO i juni var det selger Kristian Lamøy som var på plass fra Skjetne Maskin. Han gikk gjennom det tekniske og alle detaljene (se faktaboks), men påpeker at maskinen i seg selv nesten er helt lik en dieselutgave-maskin.

- Det er ingen ytre forskjeller og 80% av delene er som på en dieselutgave. Det er veldig hyggelig å levere den første til UCO som er en fin referansekunde for oss videre, sier Lamøy.

Fakta: Faresin 626 Full Electric

  • Vekt: 5 tonn
  • Kapasiteter: 6 m løftehøyde. 2,6 tonn løftekapasitet (bom inne)
  • Mål maskin: 5 m lang, 1,89 m høy, 1,9 m bred
  • Manøvrering: 3,25 m svingradius. Kan kjøres med forhjulsstyring, 4-hjulsstyring eller parallellstyring
  • Ryggekamera
  • 155 grader tilt på skuffe gir full tømming
  • Batteri: 400 amp, gir 4 timer kontinuerlig drift, eller 8 timer drift i normal bruk
  • Ladetid: Fra 0-100% på 3,5 timer i hurtiglader
  • Motor: To separate motorer. 1 x 15 kW for drift og styring. 1 x 10 kW for å drive hydraulikken.
STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS