
Posten i samarbeid om el-lastebil
Posten Norge samarbeider med Volta Trucks for å utvikle en ny type helektrisk lastebil som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Posten og Bring vil teste ut Volta Zero, som er verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Testene vil starte i første kvartal i 2021.
- Vi har et mål om å kun benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende. Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon, og vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen som er pressesjef i Posten.
Bymiljø
Gjennom samarbeidet med Posten og Bring vil Volta Zero bli testet ut i bymiljøene der den skal brukes. Det vil gi nyttig kunnskap og tilbakemeldinger til de som utvikler lastebilen.
Administrerende direktør Rob Fowler i Volta Trucks ser fram til samarbeidet.
- Med svenske og norske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter. Vår jobb er å utvikle en spesialbygget helektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier han.
- Jeg er glad for dette eksklusive samarbeidet slik at vi får testet Volta Zero i de viktige nordiske markedene. Bring stiller strenge krav til sine kjøretøy. Vi tror nullutslippsbilen Volta Zero med en rekkevidde på 200 kilometer vil passe perfekt. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier Fowler.
Om Volta Zero: Volta Zero er verdens første spesialbygde helektriske 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum. Den har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte kilometer. Volta Trucks ønsker å være den sikreste produsenten av lastebiler. Volta Zero er bygget som elkjøretøy fra grunnen, noen som gjør det enkelt å designe den for sikkerhet. At den ikke har forbrenningsmotor gjør at sjåføren sitter lavere enn i en vanlig lastebil. Det sammen med en førerhytte i glass gjør at sjåføren har 220 graders sikt, noe som minimerer blindsonene.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør