De første av de nye MAN-bilene
Rett før Norge og Europa stengte ned grunnet covid-19, presenterte MAN den nye lastebilgenerasjonen. Nå er de første bilene ankommet Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Endelig er produksjonen kommet godt i gang, og sist helg ankom de første fire demobilene Oslo. De første kundebilene er også på vei og skal leveres i løpet sommeren.
MAN Truck & Bus har introdusert et fullstendig nyutviklet lastebilprogram for første gang på 20 år. Serien er orientert mot de endrede kravene innenfor transportindustrien, og setter nye standarder for blant annet assistentsystemer, sjåførorientering og digitalt nettverk. Med drivstoffbesparelser på inntil 8,2 prosent oppnår den nye MAN Truck Generation i tillegg en betydelige reduksjon i CO2-utslipp.
Sjåføren i fokus
Mer enn 700 sjåfører ble tatt med på råd under utviklingen av den nye lastebilgenerasjonen. I tillegg har mer enn 300 internasjonale kunder fra 16 land vært med på å definere de viktigste kravene til de nye kjøretøyene.
MAN New Truck Generation har fokusert på brukervennlighet, optimal ergonomi, nettverk med digitale enheter og applikasjoner, og sist, men ikke minst, optimal plass, et gjennomtenkt oppbevaringskonsept og sovekomfort. Et av høydepunktene i den nye modellen er rattet. Rattjusteringen er veldig fleksibel slik at alle sjåfører kan finne sin optimale kjørestilling.
Enda bedre drivstofføkonomi
Euro 6d motorfamilien som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og enda mer avanserte programvare-komponenter. Forbedret aerodynamikk med det nye førerhusprogrammet er også medvirkende til reduksjon i drivstofforbruket, inntil 8,2 prosent for langtransport. Dette er bekreftet av den tyske kontroll-organisasjonen TÜV som har gjennomført en test med nye MAN TGX 18.470 med Euro 6d-motor. Besparelsen på 8,2 prosent fremkommer i en sammenligning med foregående modell 18.460 med Euro 6c-motor.
Medvirkende til drivstoffbesparelsen er også den forbedrede GPS-styrte cruisekontrollen EfficientCruise som har fått funksjonen "dynamic sailing" som reduserer drivstofforbruket på flate veistrekninger. Dette skjer ved at cruisekontrollen medfører at motorstyringen vekselsvis gir gass for så å la kjøretøyet rulle. Ved adaptiv bruk av cruisekontrollen, ved at man har tastet inn en minsteavstand til forankjørende, sørger systemet for en økning av avstanden til bilen foran før bakketoppen for å kunne rulle uhindret lenger i den kommende utforbakken. En ny effektoptimalisert hypoid drivaksel med den raske utvekslingen 2,31 er også medvirkende til forbedret drivstofføkonomi.
Den nye lastebilfamilien har fått et helt nytt infotainmentsystem. Kunden kan velge mellom forskjellige skjermløsninger, og i de best utstyrte utgavene kan sjåføren styre alle funksjoner ved hjelp av et dreibart og trykkbart hjul med høyre hånd, uten å ta blikket bort fra veibanen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?