En GMK5250XL-1 er blant de nye Grove mobilkranene som Crane Norway Group har kjøpt.

Kjøpte ni mobilkraner

Crane Norway Group har kjøpt ni nye Grove GMK-mobilkraner – fem GMK5250XL-1, to GMK6300L-1, én GMK5150L og én GMK3060L.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Crane Norway Group kjøpte nylig ni nye Grove «All-terrain» mobilkraner til selskapets flåte for å innfri kundenes økende behov for kraner med høy løftekapasitet. Sammen med fem nye Grove GMK5250XL-1-modeller har Crane Norway Group også anskaffet to GMK6300L-1, én GMK5150L og én GMK3060L.

UN Mobilkraner, Manitowocs forhandler i Norge, inngikk avtalen om salget i oktober 2019.

De ni Grove-kranene er sendt til Norge fra Manitowocs anlegg i Wilhelmshaven i Tyskland. GMK-kranene vil bli brukt til en rekke jobber – fra små byggeplasser til installasjon av vindmølleparker og større olje- og gassbyggeprosjekter. Kranene vil også bli brukt offshore på oljeplattformer i Nordsjøen, der de skal bistå med vedlikeholds- og konstruksjonsjobber.

- Vi eier allerede 15 Grove-kraner og var ute etter nye modeller med ekstra stor løftekapasitet som et tilskudd til flåten vår, sier Trond Helge Skretting, driftsdirektør hos Crane Norway Group.

- Vi kjøpte vår første Grove-kran i 1986 – en Grove TM760EN – og har tatt inn en rekke ulike GMK-modeller i maskinparken vår de siste årene. Både vi og kundene våre har alltid vært ekstremt fornøyde med den jevne ytelsen og påliteligheten til Grove-kranene. Derfor valgte vi terrengkraner fra Grove. Den utmerkede servicen som gis i området var en annen grunn til at Crane Norway Group valgte Grove fremfor noen av konkurrentene. Vi vet at hvis det oppstår et problem, vil teamet hos UN Mobilkraner og Manitowoc være raskt ute med å hjelpe til med å løse det og levere fremragende service, sier Skretting i en pressemelding fra Manitowoc Cranes.

- Det er spennende å gjøre forretninger med et selskap som har så omfattende erfaring og som alltid er parat til å påta seg nye prosjekter for å sikre at kundene er tilfredse, sier Rune Dybvik, salgssjef hos UN Mobilkraner i Norge.

Mobilkranene

Crane Norway Group er spesielt begeistret for den nye femakslede Grove GMK5250XL-1. Den har en hovedbom på 78,5 meter og løftekapasitet på opp til 250 tonn. Den veier (Total gross vehicle weight) 60 tonn. Den har dermed god rekkevidde og løftekapasitet i forhold til egenvekten.

Den femakslede GMK5150L har vært på markedet i noen år. Den har 2,75 meter bredt chassis. Med en kapasitet på 150 tonn og en 60 meter hovedbom er GMK5150L en allsidig kran – spesielt i taxi-utgave, ettersom kranen kan frakte opptil 10,2 tonn motvekt og samtidig bære 12 tonn per aksel. Når bommen er helt uttrukket, har den en kapasitet på 11,8 tonn, og det gjør GMK5150L ideell til bruksområder der det er behov for styrke i høyden. Egenvekten (Total gross vehicle weight) opplyses av Manitowoc å være 60 tonn.

GMK6300L-1 er seksakslet, har 80 meter lang bom og en kapasitet på 300 tonn. Ved bruk av hovedbommen kan den løfte opp til 14 tonn i full høyde og håndtere dette innenfor en arbeidsradius på 14–28 meter. GMK5250XL-1 og GMK6300L-1 bruker de samme motvektene og hjelpevinsjene, noe som skal gi økt fleksibilitet og redusere transportlogistikken og -kostnadene. Den opplyses å ha en egenvekt (Total gross vehicle weight) på 72 tonn

Groves nye treakslede GMK3060L har 48 meter lang hovedbom. Med en kjøretøylengde på mindre enn 8,8 meter og en bredde på 2,55 meter, er GMK3060L bedre egnet enn sine større «slektninger» for jobb på prosjekter i trange og tettbygde områder. Høyden er på 3,64 meter når fjæringen er helt nedsenket og en grunnlengde på bommen på 9,55 meter. GMK3060L har sterke taxi-lastetabeller og kan løfte 6,6 tonn i full høyde ved hjelp av hovedbommen. Totalvekten (Total gross vehicle weight) på mobilkranen er oppgitt til 36 tonn.

Groves GMK-kraner har uavhengig «Megatrak»-fjæring og allhjulsstyring. Denne teknologien gir en bakkeklaring på opptil 600 mm og sikrer at hjulene hele tiden forblir i kontakt med underlaget for å gi optimal trekkraft.

For å oppfylle norske veiforskrifter om aksellastbegrensninger, har Manitowoc utstyrt alle kranene – unntatt GMK3060L – med et bom-demonteringssett og et tilhengerfeste for bomtralle.

De to GMK6300L-1-kranene har en selvriggende, avtagbar kranarmboks (ROB) og hurtigkoblinger for de fremre kranarmene. Disse bidrar til å redusere vekten på maskinen for lettere konfigurasjoner til veitransport. De gjør det også enkelt å forberede løfting av kranen på offshore-forsyningsskip eller riggplattformer for spesielle operasjoner i Nordsjøen. Noen av kranene er også utstyrt med et BGR 159-nøddriftssett som kreves for riggoperasjoner offshore.

Crane Norway Group

Crane Norway Group AS består av seks selskaper: Nordic Crane Nord AS (Tromsø, Bodø), Nordic Crane Sør AS (Kristiansand), Nordic Crane Midt-Norge AS (Trondheim, Ålesund, Verdal, Mosjøen), Nordic Crane Vest AS (Stavanger, Haugesund, Bergen), Nordic Crane Oslo AS (Alnabru) og Nordic Crane Engineering AS.

Konsernets hovedkontor har base i Soma i Sola kommune. Selskapet planlegger, dokumenterer og utfører prosjekter hovedsakelig innen bygg, petroleum, industri og vindkraft. Crane Norway Groups årlige omsetning er 720 millioner kroner. Totalt har selskapet 350 ansatte og 300 mobile kraner og kraner/lastebiler.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS