Fylkesrådet sikrer E18-løsning og Fornebubanen
Fylkesrådet i Viken har sagt ja til lånegaranti for en ny og bedret E18-løsning. SV og MDG stiller seg ikke bak denne løsningen, og trer derfor ut av fylkesrådet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Jeg er glad for vi etter så mange år med diskusjoner og ulike vedtak lander E18-saken og sikrer finansieringen av Fornebubanen. Nå kan spaden endelig settes i jorda for disse to viktige prosjektene som gir bedre fremkommelighet og mange arbeidsplasser, sier fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap).
SV og MDG stiller seg ikke bak denne løsningen, og trer derfor ut av fylkesrådet. Fylkesrådet i Viken vil derfor nå bestå av Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Hvordan sammensetningen av det nye fylkesrådet blir, vil bli klart senere.
- Det har lenge vært kjent hva SV og MDG mener om E18. I plattformen ble vi enige om å jobbe for et E18-prosjekt med bedre kollektivløsning, lavere veikapasitet, lavere pris for prosjektet og realisere Fornebubanen. Det har vi nå oppnådd. Plattformen sa aldri nei til E18. Likevel har jeg respekt for avgjørelsen SV og MDG har tatt. Jeg vil takke for samarbeidet i fylkesrådet til nå og ser fram til å fortsette å samarbeide med SV og MDG i fylkestinget om mange viktige saker for folk i Viken. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil fortsette å ta ansvar for en trygg og god styring av Viken videre i fylkesråd, sier Brenna.
- Omkampenes tid er forbi
Brenna er klar på at det nå er riktig å stille med lånegarantien for E18-utbyggingen på strekningen Lysaker-Ramstadsletta (en del av E18 Vestkorridoren). I februar vedtok fylkestinget å trekke denne lånegarantien, og siden den gang har partene i saken jobbet med å utbedre prosjektet.
- Viken trakk garantien for å få et bedre E18-prosjekt. Det har vi fått. Stortinget har kommet Viken i møte på kravene vi har stilt til bedre kollektivløsning, lavere pris, lavere bompenger og lavere veikapasitet. Når det har skjedd er vi selvsagt vårt ansvar bevisst, og stiller med vår del av lånegarantien. Nå er omkampenes tid forbi, sier Brenna.
Bilistene betaler for banebygging
Hun viser også til at byggingen av E18 er et premiss for at Fornebubanen kan bygges. Dette fordi deler av det som kalles grunneierbidrag fra E18 – rundt 2 milliarder kroner – skal brukes til å finansiere byggingen av Fornebubanen.
- Det er kort fortalt slik, at uten at E18 bygges, kan vi ikke bygge Fornebubanen. Fordi vi har ikke finansieringen. Vi ville ikke hatt de 2,2 milliardene i grunneierbidrag som da ville bortfalt. Og vi ville ikke hatt de 1-2 milliardene det ville koste å bygge den såkalte «Vestre lenke», altså veien som kobler Fornebu til E18. Og der går grensa for mitt vedkommende. Jeg kan ikke – og jeg vil ikke – risikere Fornebubanen. Viken har ansvar for best mulig løsninger for folk i Viken. Det ansvaret tar vi, sier Brenna.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!