Mesta er tildelt ett av de fem områdene som starter ny kontraktsperiode 1. september. Bilde er tatt ved en annen anledning.

Nye driftsentreprenører på fylkesveiene

Tirsdag 1. september starter de første driftskontraktene på fylkesveier i regi av Innlandet fylkeskommune. Se hvem som skal drifte de forskjellige veiområdene.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Fra 1. januar 2020 utfører Innlandet fylkeskommune all administrasjon av fylkesveiene selv. Tidligere var det Statens vegvesen som utførte oppgaver innen drift, vedlikehold, utbygging og forvaltning av fylkesveiene, på vegne av fylkeskommunen.

I en overgangsfase, vil det fortsatt være felles driftskontrakter for riks- og fylkesveier i fylket. Fra 1. september 2020 vil Innlandet fylkeskommune ha egne driftskontrakter for fylkesveiene i fem av 13 geografiske områder. For de øvrige åtte områdene vil nye driftskontrakter bli inngått fortløpende frem til 2023.

Entreprenørene og telefonnumrene

Fra 1. september er det disse entreprenørene som skal drifte følgende fem geografiske områder i Innlandet:

Sør-Gudbrandsdal (Lillehammer, Gausdal, Øyer og deler av Nordre-Land, Ringebu og Sør-Fron), Hafjell Maskin AS, telefonnummer: 966 25 232.

Nord-Gudbrandsdal (Nord-Fron, Sel, Lesja og deler av Dovre, Ringebu og Sør-Fron), Mesta, telefonnummer: 966 25 893.

Rendalen, Engerdal, Trysil, Bjørn Baastad AS, telefonnummer: 966 25 057.

Nord-Østerdal (Folldal, Alvdal, Tynset, Tolga, Os og deler av Stor-Elvdal), Gjermundshaug Anlegg AS, telefonnummer: 966 25 361.

Sør-Østerdal (Elverum, Åmot og deler av Stor-Elvdal), Svevia Norge AS, telefonnummer: 966 25 067.

Se oversikt over publikumstelefonene til alle driftsentreprenørene i Innlandet.

Håper på færre konflikter

Innlandet fylkeskommune har laget nye maler for driftskontrakter.

- De nye kontraktene legger i større grad opp til at det blir betalt for faktisk utført arbeid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune.

Innlandet fylkeskommune har også lagt opp til tett samhandling mellom byggherre og entreprenør i hele kontraktsperioden.

- På den måten håper vi det blir færre konflikter mellom kontraktspartene. Vi har den siste tiden gjennomført samhandlinger med de nye kontraktspartnerne våre, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet til det beste for trafikantene, sier Riseng.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS