Norges første Volvo EWR 170E High Rail levert
Mottakeren av den flunkende nye hjulgraveren med jernbaneunderstell er Baneservice, som for tiden utfører grunnarbeid ved Loenga stasjon i Oslo. Den ble levert av UCO i samarbeid med Volvo Maskin.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Anleggsleder i Baneservice, Hans Haugen, kan fortelle om et godt og langvarig samarbeid med UCO – som nå har resultert i leveransen av denne spesialmaskinen fra Volvo.
- I løpet av de fire årene som samarbeidet har vart, har vi jobbet tett med UCO for å finne det riktige utstyret til arbeidet og nettopp denne maskinen er spesialtilpasset vårt behov, sier Haugen.
Arbeidet ved Loenga, som utføres i tilknytning til Follobaneprosjektet (Bane Nor) er nå i sluttfasen. Maskinen skal deretter brukes i kommende prosjekter.
Spesialtilpassede løsninger for strengt regelverk
- Dette er den første skinnegående hjulgraveren av den relativt nye Volvo-modellen EWR 170E som leveres i Norge. Dens korte hekk, gjør at den egner seg godt til jobben den skal utføre på skinnegangen, sier salgssjef for Sør-& Østlandet i Volvo Maskin, Jarle Bjørløw og fortsetter:
- Utgangspunktet er en Volvo EWR 170E. En maskin som benyttes på vei og i terreng. For å kunne benyttes på jernbane, er den ombygget med skinnegangsutrustning, og dette er gjort ved det Volvo CE eide selskapet CE Engineering Solutions AB i Malmø.
Volvo har levert rundt 40 jernbanemaskiner i Norge i løpet av de siste 15 årene og de har opparbeidet seg god kunnskap om dette segmentet.
- Det er et strikt regelverk for å operere på jernbane i Norge og vi er godt kjent med kravene, bekrefter Bjørløw.
Langvarig samarbeid om anleggsmaskiner
Volvo og UCO her gjennom flere år hatt et godt samarbeid, og utfyller hverandre i jakten på å finne de beste løsningene for kundene.
- Jeg synes det er veldig positivt at UCO satser sammen med oss i dette markedet. De har fagkompetansen som trengs for å nå kundene. Dette er ikke A4-maskiner og det krever litt ekstra av utleieren, sier David Kristianslund, salgsdirektør i Volvo Maskin.
UCO har i dag en stor flåte med Volvo anleggsmaskiner i spekteret 10 - 40 tonn og nå er etterspørselen i ferd med å ta seg opp igjen etter en litt laber sommer preget av økonomiske ringvirkninger fra covid-19-pandemien.
- Vi ser at flere vegrer seg for å investere i dyre anleggsmaskiner i en usikker tid. Dermed kan det være mer aktuelt enn noen gang å leie maskiner i stedet for å eie, sier adm. direktør i UCO, Jostein Stormo.
Tekniske data om maskinen, Volvo EWR 170E High Rail:
Totalvekt | 21-23 tonn (avhengig av utrustning) |
Bredde | 2,54 m |
Motor | Volvo D4J, 156 hk, iht. EU steg V |
Skinnegangshjul, diameter | 600 mm |
Sporvidde skinnegangshjul | 1 435 mm |
Maks bakre sveieradie fra senter skinnegang | 1 690 mm |
Hastighetsbegrensning (max) på skinnegang | 20 km/h |
Hastighetsbegrensning (max) på vei | 30 km/h |
Løftekapasitet | 2 tonn (avhengig av utstyr) |
Høydebegrensning | 4,5-4,7 m |
Maksimal vekt på tilhenger (avhengig av utstyr) | 300 mm |
Hjul | Trelleborg T900 10.00-20
|
Maskinstyringssystem | Makin 3D |
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?