Det skal bygges ny firefelts vei nord for Lillehammer. Men ingen av de fem tilbudene ble godkjent.
Foto: Google Street View
E6 Storhove – Øyer lyses ut på nytt
Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi Nye Veier AS ikke har mottatt tilbud som tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentene.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer (Innlandet), består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på ca. 2,6 kilometer forbi Fåberg. Det er estimert en entreprisekostnad på 1,3 milliarder kroner.
- Konkurransen blir lyst ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år og vi planlegger med kontraktsignering til sommeren. Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Disse var opplyst å være med i konkurransen om byggingen. Kun Implenia/Roadbridge kom med tilbud, og dette ble avvist:
- AF Gruppen med rådgiver Norconsult
- Arbeidsfellesskap Bertelsen & Garpestad AS & Metrostav med rådgiver ÅF Engineering AS (AFRY)
- COMSA S.A.U. med rådgiver SWS Engineering S.p. A
- Arbeidsfellesskap Implenia Norge AS & Roadbridge Holding Ltd med rådgiver Sweco Norge AS
- NCC Norge AS med rådgiverne Multiconsult AS og NCC AB
- Jeg kan ikke gå inn på detaljer hvorfor tilbudet ble avvist, men vi prøvde å komme frem til en avklaring med den ene tilbyderen, opplyser Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, til Byggeindustrien.
Delstrekningen E6 Storhove – Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut på nytt.