ALLTID BLID: Kåre Johnsen er kjent for sin kompetanse bak spakene på Cat-høvlene, og for sitt gode smil og humør.

- Avvik for høvelførere er +-0

På en hyggelig markering «på brakka» i Hamar, ble det i sommer gjort litt ekstra stas på Kåre Johnsen (65) etter 40 år som høvelfører. Han og kollegaene i disse maskinene er nesten verd sin vekt i gull på anlegget.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Faktisk har Kåre nå rukket å bikke 41 år som fører i veihøvel. Covid-19 kom den planlagte markeringen i forkjøpet, men til slutt ble det altså kake, kaffe og gode historier på anleggskontoret til Hæhre Entreprenør i Hamar. Alt uten at en fortumlet Kåre Johnsen visste noe som helst på forhånd.

- Jeg skulle bare prøve høvel en gang, fordi føreren av maskinen måtte gjøre noe annet. Og så fortsatte jeg med det, er den meget kortfattede oppsummeringen av hvordan Kåre havnet i veihøvel og har blitt der i 41 år.

KÅRE: Maskinen til Kåre Johnsen heter nettopp det, «Kåre». Høvelveteranen er nå i sin 8. ­Caterpillar-veihøvel, og er «still going strong».

- Det var ikke noen stor grunn egentlig, men jeg må jo ha likt det, sier han og slår opp et stort smil. Han legger raskt til at hverdagene er veldig forskjellige selv om han sitter i samme maskin, at det er et meget interessant yrke og at veihøvel er en spesiell maskintype.

Små marginer

Mannen som arrangerte markeringen, er Erling Ekeren, leder av ressursgruppa. Ekeren styrer mannskap og maskiner hit og dit over hele landet, og ikke sagt noe vondt om noen maskinførere, men høvelførerne er sjelden vare som verken vokser på trær eller som kan ta jobben på «gefühlen».

GOD AMBASSADØR: - Du er en god ambassadør for høvelførere og Cat-veihøvler, sa Pon-sjef Erik Sollerud til Kåre Johnsen. Fra venstre er: Erling Ekeren (Hæhre), Kåre Johnsen (Hæhre), Pål Brandvold, Erik Sollerud (begge Pon) og Arne Vågslid (Hæhre, med caps).

- Vi har et av Norges beste høvellag, sier Ekeren og kikker bort på Kåre og hans kollega Arne Vågslid.

Sistnevnte er både fører og leder for høvellaget til Hæhre som består at 9 førere og 7 veihøvler (6 Cat og 1 HBM). Høvelførerne leies også ut til andre entreprenører, og de er en ettertraktet ressurs.

- Avvik for høvelførere er +-0. Altså ikke noe, og vi får heller aldri avviksmeldinger fra asfaltleverandørene når disse gutta har høvlet, sier Ekeren.

Detaljert

Hemmeligheten ligger i å bruke massene riktig. Dette er tross alt det siste som gjøres før asfalten bestilles, og om man slurver så blir det fort dyrt.

Ekeren illustrerer med at 2 cm feil i høyde på en 2 mil lang strekning, vil medføre enorme ekstra kostnader. For ikke å si alt ekstraarbeidet feil høyde vil gi de som skal legge kantstein, for eksempel.

GULL VERDT: Erling Ekeren (bildet) arrangerte markeringen for Kåre Johnsen. Ekeren hyller høvelgruppa til Hæhre.

Høvelførerne setter høye krav til seg selv, men også til dem som de jobber med. For eksempel slipper ikke hvilken som helst lastebilsjåfør inn til dem med lass. Massene skal helles ut jevnt, i riktig mengde og det er viktig at personen i veihøvelen og i lastebilen snakker samme språk i den forstand at de forstår hverandres behov.

- Dette er så spesialisert at det faktisk har litt å si om hjullasteren laster opp lastebilen fra høyre eller venstre side, sier Ekeren.

- Hvordan brukes karer som Kåre og Arne i rekrutteringen av nye høvelførere?

GODE KAMERATER: Kåre Johnsen kutter opp kaken og er kjapp på labben før kamerat og leder av Hæhres høvelgruppe, Arne Vågslid, får tatt et bilde.

- De brukes masse. I går kjørte faktisk en lærling opp på høvel. Kåre og Arne ser talentene, sier Ekeren.

Greit å rekruttere

Ekeren som leder ressursgruppa i Hæhre, sier det faktisk ikke er så vanskelig å rekruttere høvelførere som man kanskje skulle tro, med tanke på at maskinen er krevende å kjøre. Talentene fanges opp og de får prøve seg under oppsyn, men som med det meste her i livet, garanteres det ingenting. Noen lykkes, mens andre ikke får det til.

- Vi prøver å bruke talentene der de er best, forklarer Ekeren om hvordan de jobber med maskinførere.

Ekeren og Kåre Johnsen møttes for første gang i 1979 da kraftstasjonen på Leira i Nord-Aurdal skulle bygges. Ekeren jobber for sin far og Hallingdal-entreprenøren Kjell Ekeren. Kåre, ja gjett to ganger hva han drev med, kjørte veihøvel.

«Kåre Høvel»

Som man forstår, har Kåre jobbet en mannsalder i anleggsbransjen. Han har vært i selskaper som H. Bragerhaug & Sønner, JB Veg & Asfalt, Tronrud Anlegg, Rognerud og nå Hæhre.

Felles er at han har kjørt Caterpillar veihøvler i alle selskapene. Derfor bidro også Cat-forhandler Pon Equipment sterkt på markeringen av Kåre.

- Inne hos oss omtales du bare som «Kåre Høvel», og det sies rett og slett kun positive ting om deg, sier adm. direktør Erik Sollerud i Pon.

HYGGELIG MARKERING: Hæhre og Pon holdt en hyggelig markering for Kåre Johnsen (i heldekkende signalgult) på Hamar i sommer. Fra venstre: Erik Sollerud (Pon Equipment), Egil Braathen og Kåre Johnsen (begge Hæhre), Frank Ole Sørensen (Hæhre & Isachsen Maskinutleie), Arne Vågslid, Per Jørgensveen og Erling Ekeren (alle tre i Hæhre), Pål Brandvold (Pon) og Tor Bjørnsen (Hæhre).

Sollerud hadde også med noen gode historier på lur. Som da Pon (som het Pay & Brinck tidligere) en vinter lånte Kåre for å kjøre demo på en Cat-høvel for Kongsberg kommune. Kommunen hadde en Barford fra før, og måtte overbevises for å bytte merke. Uten kjettinger kjørte Kåre Johnsen rett opp en skikkelig bratt bakke, og tok ett drag ned igjen. Resultatet var perfekt, han parkerte maskinen og kommunen kjøpte Cat-høvel. Eller den gang Kåre brøytet snø og skulle flytte på en stor haug som viste seg å inneholde en VW-boble.

Med på utvikling

- Du er en fantastisk ambassadør for yrket høvelsjåfør, og for Cat veihøvler og hvordan man skal bruke disse. Du har også vært med i utviklingen av hytta på M-serien til Cat, sier Sollerud.

Pon-sjefen berømmer Kåre Johnsen for alltid å lete etter forbedringer på kjøring eller maskiner. Ett eksempel på dette var da Kåre Johnsen var først med å teste ut 17,5 tommers radialdekk på maskinen.

Kåre Johnsen er nå på sin 8. Cat-veihøvel. På spørsmål om hvordan den tekniske utviklingen har vært på veihøvler gjennom de siste 40 årene, kommer det kontant:

- M-serien som ble lansert i 2007 og kom hit våren 2008, var «the breaking point». Maskinen fikk joystick-styring, ny hytte, opplegg for lettere utskiftning av slitedeler og en unik 6-hjulstrekk, bygget som en kardang, gjorde at dette var en helt ny måte å jobbe på.

- Helt til slutt Kåre, hvor lenge skal du holde på?

- Jeg vil nok kjøre så lenge helsa holder, sier Johnsen som kjører en Cat 140M 2014-modell nå.

Du skal ikke utelukke at det fort blir en høvel eller to til før Kåre parkerer maskinen for godt.

Powered by Labrador CMS