Det er ikke tvil om at maskinfører Jon Henning Ruud (bildet) hos Feiring Bruk gleder seg til å kjøre den nye Bell-en.

Feiring Bruk AS først i Norge med Bell B60E

- Konstant firehjulsdrift er en stor fordel på vinterdrift i Norge. Maskinen, som av flere kalles en leddstyrt tipptruck, lager heller ikke spor i veibanen ved lass og full sving. Det betyr mye ved valg av dumper.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er fagsjef maskin i Feiring Bruk AS, Roar Aaserud, som sier dette etter å ha mottatt den unike massetransport-maskinen.

- Den har også ekstremt lavt dieselforbruk, fortsetter han.

Denne maskinen har vært utprøvd både av Feiring Bruk og av flere andre kunder i Norge i den senere tiden, og erfaringene er for mange overraskende gode. Maskinen er i dag satt i drift i Feiring Bruk AS' pukkverk Bjønndalen Bruk i Nittedal (Viken) nordøst for Oslo.

Fagsjef maskin Roar Aaserud (t.v.) og leder maskinverksted Kjetil Tørseth, begge Feiring Bruk AS, ved nymaskinen.

Det er maskinfører Jon Henning Ruud som skal være fører på denne. Både han og vedlikeholds ansvarlig i pukkverket, Tor Arne Nøst ser frem til å ta maskinen i bruk. Det er Nasta AS som opplyser dette i en pressemelding.

Bell B60E

  • Motor: Mercedes Benz (MTU) Model OM473LA (MTU 6R 1500) 577 hk.
  • Dreimoment: 2750 Nm
  • Transmisjon: Allison 4800 ORS
  • Dekkdimensjon: Front: 875/65 R29 Bak: Twin 24.00 R35
  • Egenvekt: 42.476 kg
  • Nyttelast: 60.000 kg
  • Maksimal totalvekt: 102.500 kg
  • Transportbredde: 4,45 m

Nasta er eneleverandør av Bell-dumpere i Norge. Det er allerede mange Bell-dumpere ute i det norske markedet, men dette er altså den første Bell B60E levert norsk kunde. B60E er den største dumperen i sortimentet til den sørafrikanske produsenten.

Storkundeansvarlig hos Nasta, Vegard Gultvedt, og Ole Kristian Skauan, produktsjef hos Nasta, er begge helt sikre på at både Bell B60E 4x4 og smalversjonen av Bell B45E 4x4 med transportbredde under 4 meter vil bli godt mottatt:

- Dumperen vil være et flott tilskudd til entreprenør-, tunnel- og pukkverksindustrien i Norge, sier Gultvedt.

Skauan legger til at: - Bell er teknologisk langt fremme både med hensyn til brukervennlighet og sikkerhet for maskinføreren. Med Bell Fleetmatic er det enkelt å følge opp driften med daglige og om ønskelig live oppfølging av laste og kjøremønster.

Her har Tor Arne Nøst (t.v.) som er vedlikeholdsleder i Bjønndalen Bruk og maskinfører samme sted, Jon Henning Ruud, tatt oppstilling foran sin nye Bell B60E.
Powered by Labrador CMS