Nye Sandvik LH518B.

Ny Sandvik batterielektrisk laster yter 6000 Nm

Sandvik LH518B er en 18-tonns batterielektrisk laster. Den er utstyrt med tre 2000 Nm permanentmagnetmotorer.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Sandvik presenterer i disse dager sin nye batterielektriske laster, LH518B.

Den er konstruert i sin helhet rundt lasterens «Artisan»-batterisystem og elektriske drivlinje for å utnytte batteriteknologiens muligheter optimalt.

Det var ikke nok å bytte ut noen komponenter eller justere bare en del av utstyret: Ingeniørene måtte bygge om hele maskinen. Når originalutstyrsprodusenten bygger om maskinen, betyr det at gruven ikke trenger å revurdere hele sin infrastruktur.

Å bytte batteriet i lasteren krever i praksis ingen kraner eller gaffeltrucker. Det sørger en patentert AutoSwap-funksjon for.

Smidig, sterk og uten utslipp

Den nye batterielektriske lasteren er konstruert slik at den får plass i en tunnel som er 4,5 m høy og 4,5 meter bred.

I tillegg til et innovativt bom- og skuffsystem har LH518B uavhengige fremre og bakre drivlinjer. Det skal muliggjøre høy nyttelastkapasitet med lav samlet høyde.

For høy produktivitet er LH518B utstyrt med tre 2000 Nm permanentmagnetmotorer. Uten momentomformer, girkasse eller motor som kan ruses, er lasteren rask og smidig. Det er ingen utslippsbegrensninger basert på installert effekt som begrenser elmotorutvalget. De aller kraftigste motorene kan derfor brukes under jorden.

Batteribytte

LH518B er utstyrt med AutoSwap, et patentert system for automatisk bytte av Artisan-batteripakken. Batteribyttet går ifølge Sandvik raskt og enkelt nesten uten manuell håndtering:

Batteribytte sørger for døgnkontinuerlig drift.

Det skal ta ca. seks minutter å bytte batteriet, og det kan gjøres i en passeringslomme eller gammelt lagringsområde uten behov for traverskraner eller ekstern infrastruktur. Den helt nye AutoConnect-funksjonen som for første gang er tilgjengelig på LH518B, gjør det enklere og raskere å bytte batteri ved automatisk til- og frakobling av batteripakken til maskinen.

Bortsett fra til- og frakobling av laderen trenger ikke føreren å forlate førerhytta. Byttet går derfor raskere, enklere og tryggere.

Den rent batteridrevne lasteren bidrar til å redusere varme og utslipp under jorden, slik at gruver kan nå sine bærekraftsmål og oppnå lavere ventilasjonskostnader. Den robuste batteripakken bruker litiumjernfosfatkjemi (LiFePO4) og er spesialutviklet for underjordisk bruk.

Powered by Labrador CMS