Illustrasjonsbilde, arbeidsvarslings-skilt
Foto: Klaus Eriksen
Arbeidsvarslings-søknaden blir digital
Nå kommer Statens vegvesen med en ny, nettbasert løsning for søknader om arbeidsvarsling. Det digitale skjemaet skal gi mer korrekt informasjon og smidigere - og likere - saksbehandling.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det nye, digitale skjemaet for arbeidsvarslingssøknad blir å finne på Din side på vegvesen.no fra midten av november. Søkeren logger seg inn med elektronisk ID, og fyller inn nødvendig informasjon.
Denne blir supplert med data fra NVDB, og søknaden blir automatisk registrert i Vegvesenets saksbehandlingssystem.
- Dagens fremgangsmåte har vært tungvint og tidkrevende for våre saksbehandlere. Det nye skjemaet vi har utviklet, vil gjøre behandlingen enklere og samtidig sikre at prosessen blir lik for alle, sier Fred Anton Mykland, avdelingsdirektør for Transport øst i Statens vegvesen.
For å sende inn søknad om arbeidsvarsling i digitalt skjema, må søkeren ha fått tildelt tilgang til tjenesten i Altinn fra selskapet der han eller hun er ansatt.
Tjenesten ligger nå i oktober skjult på Altinn og Din side, og er bare synlig for dem som er invitert til testing. Ved lanseringen i november, blir tjenesten åpnet opp for alle.
- Vi oppfordrer alle til å forberede seg til å gi de nødvendige tilgangene i Altinn ved lansering, sier Mykland.
Du finner informasjon om roller og rettigheter, med lenke til veiledning, på vegvesen.no.