Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Med dette satte selskapet rekord, og det var en forsendelse på årets siste arbeidsdag som gjorde at grensen ble passert.
– Med denne forsendelsen av sikteduk, returrull og drivtrommel bikker vi 60 millioner, sier Ragnvald Stople, innkjøpssjef i Nordic Bulk med et smil.
Det er lille julaften, og tre timer igjen av arbeidsåret til Stople. For å ha beredskap på lageret helt fram til jul, har han fått med seg sønnen som ferievikar på reservedelslageret til Nordic Bulk.
Annonse
Nå stropper de årets aller siste pall som skal lastes på bil før de kan dra hjem og la julefreden senke seg. Det er også den forsendelsen som sørger for at selskapet fra Sandnes bikker 60 millioner kroner i årlig omsetning på segmentet reservedeler til pukkverk, gruver, smelteverk, etc.
Reservedeler over hele Skandinavia
I løpet av 2020 har Nordic Bulk sendt transportbånd, sikteduk, ruller, tromler, elektriske motorer og pumper til kunder i hele Norge, samt Island, Sverige og Svalbard.
– Vi innser at rollen vår i denne næringen stadig vokser. Når noe går i stykker i Norges pukkverk, kan de stort sett alltid komme til oss og få kritiske deler som får driften i gang igjen, mener Stople, som sier han er stolt over å kunne gi rask assistanse også til de som driver i utkantstrøk.
I november leverte selskapet nemlig 1000 lenkeruller til Store Norske sin gruve på Svalbard, og skriver på sin bedriftsside på LinkedIn at de er stolte over å få være leverandør til industrien som holder liv i arbeidsplassene i det grisgrendte og beinharde Arktis.
Flere kunder kjøper på nett
I 2020 har selskapet jobbet med å få de 1200 varelinjene inn i en nettbutikk for reservedeler, og har siden lansering sett at det hver måned er nye kunder som bruker den. Stople mener nettløsningen i seg selv ikke har ført til økt omsetning, men er tydelig på at det er en vellykket satsing.
– Nettsalg er vellykket fordi det gir kunden bedre oversikt på hvilke deler de har i sitt eget verk, når de kan få nye deler, og hva de har kjøpt tidligere. Da blir det lettere for dem å ha kontroll, som kan gi mer oppetid. Når kunden vinner, vinner vi også, sier han.
Går for 70 millioner
Thomas Søyland, markedssjef i Nordic Bulk, mener den største salgseffekten kommer på grunn av kunnskapen som serviceteknikerne har opparbeidet seg over flere tiår.
– Når du kan ringe til oss og få nøyaktige svar som løser problemet ditt, bygger det enorm tillit. Den tryggheten gjør at kundene fortsetter å handle i mange år, sier han.
Søyland mener at de vil klare å øke omsetning på reservedeler til 70 millioner, allerede i 2021.
– Vi har et bunnsolid team som hiver seg rundt på telefon og mail, og systemer som er skalerbare for vekst. Når vi kombinerer det med en god dose tillit, da er vi i en nydelig posisjon. Den har ikke et tak, sier han.