Ford Explorer ladbar hybrid tilbys nå også som varebil.

Lanserer nye Ford Explorer ladbar hybrid som varebil

Nå kommer Ford Explorer ladbar hybrid som varebil. Den 457 hk sterke SUV-en kan kjøre opptil 42 kilometer på elektrisitet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Vi er veldig fornøyde med at Explorer ladbar hybrid nå endelig er godkjent som varebil. Dette er en stor SUV som vil komme med et stort varerom og meget bra plass for dem i forsetene. Dette er en nyhet vi vet mange har ventet på, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Under panseret på den mer enn 5 meter lange, 2 meter brede og nesten 2 meter høye Explorer, finner man Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor. I kombinasjon med en elektrisk motor gir den en totaleffekt på 457 hk og 825 Nm dreiemoment. Litium-ion batteriet er på 13,6 kWh, og kan både lades opp eksternt og ved hjelp av bilens bremseenergi.

Nye Explorer har en tillatt hengervekt på inntil 2500 kg.

Den elektriske rekkevidden til den ladbare SUV-en er opptil 42 km, etter den nye WLTP-målemetoden. Blandet forbruk etter WLTP-målemetoden er oppgitt til kun 0,31 l/mil, med et CO₂-utslipp på 71 g/km.

Lasterommet i den nye ladbare Explorer-en.

Godt utstyrt varebil

Nye Ford Explorer er 6. generasjon av det som er Amerikas mest solgte SUV. I løpet av det siste halvåret i 2020 ble det solgt 448 nye Explorer ladbar hybrid i Norge - som personbil med sju seter.

Nye Ford Explorer ladbar hybrid som varebil tilbys med mye utstyr som standard i tillegg til at bilen har firehjulstrekk.

På listen over standardutstyr er blant annet 20’’ aluminiumsfelger, LED hovedlys, 12,3’’ heldigitalt instrumentpanel, panoramatak, 10-veis elektriske skinnseter med massasje, seter med varme og kjøling, adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O.

Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line tilbys som varebil i Norge fra 805.191 kroner inklusive mva. (650.902 kr. eks. mva.).

Engangsavgiften på den store premium-SUV-en som varebil er på 33.746 kroner.

Bestem når bilen skal kjøres elektrisk

Sjåføren kan selv bestemme når bilen skal kjøre elektrisk. Dette gjøres ved hjelp av kjøremodusene EV-Auto, EV-Nå, EV-Senere og EV-Lading. Når batteriet begynner å bli tomt bytter den ladbare SUV-en selv til EV-Auto.

Forventet ladetid til 100 % fra en 230 volts kontakt er maks. 5 timer og 50 minutter – og ca. 4 timer og 20 minutter med en veggmontert Ford-ladeboks.

Explorers parallellhybridsystem gjør at man kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når det trengs. Med Fords 10-trinns automatgirkasse blir både drivstoffeffektiviteten og kjørekomforten ytterligere forbedret, meldes det fra produsenten.

7 kjøremoduser

Førerplassen i SUV-varebilen.

Det intelligente firehjulstrekksystemet skal gi «maksimal fremkommelighet». Det skjer ved hjelp av en rekke sensorer som måler og analyserer data om alt fra lufttemperatur og veigrep til fart og eventuell hengerlast hvert hundredels sekund.

En helt ny elektromekanisk kløtsj sørger også for at kreftene mellom for- og bakhjulene justeres i løpet av et tidels sekund.

Nye Explorer har 7 kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold. Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco» og «Dyp snø og Sand».

Bilens digitale instrumentpanel endrer også visning for de ulike kjøremodusene.

Powered by Labrador CMS