Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Caterpillar-ruggene som er fornyet (nye), er Cat 352 (50 tonn), Cat 374 (72 tonn) og Cat 395 (94 tonn). Den minste er allerede på plass hos Cat-forhandler Pon Equipment i Norge, den mellomste (Cat 374) er leveringsklar i juni mens den største er forventet til Norge i april, får AT.no opplyst.
- Laster fortere, tåler mer og trenger mindre tid på service og vedlikehold, er produktsjef Marius Halnes sin oppsummering av hva kundene kan forvente seg av de tre nye maskinene.
Vi begynner med den største som erstatter Cat 390F. Nyheten har C18-motor med effekt på 543 hk, og sammenlignet med den utgående modellen skal nye 395 være opptil 10% mer produktiv, samt at den skal ha inntil 20% lavere vedlikeholdskostnader. Dette går på nye løsninger, nye filtertyper med lengre levetid og ikke minst, mer standardisert oppbygging av Cat-maskinene (flere felles komponenter).
Annonse
Utnytter svingen
Maskinen har 10% økt svingmoment og brytekraft på stikka, noe som blant annet øker produktiviteten, opplyser Cat. En nøkkel for å oppnå dette er en ny og dedikert hydrostatisk svingkrets, en løsning som tidligere bare var på de enda større Cat-graverne som 6015B (gruve-lastere). I den nevnte kretsen regenereres kraften når svingen av overvognen bremses, og denne benyttes til oljeflyten i sylindrene. Dette gir redusert drivstofforbruk, opplyser Cat. Maskinen kan kjøres i tre modus, «Power», «Smart» og ECO».
Artikkelen fortsetter under bildet
Et annet drivstoff-reduserende tiltak, er kjølesystemet som kun aktiveres når det er behov for kjøling, og kjøleeffekten justeres etter hvor mye kjøling som trengs. Det er også tilgjengelig en løsning for automatisk reversering av viftene for å rense inntaket til kjølesystemet.
Integrert teknologi
Storkaren har også fått en rekke nye og integrerte, teknologiske løsninger. Blant annet vektsystem som viser hvor mye som lastes i realtid, samt 2D-system (alternativt 3D) fra fabrikk. «Lift-assist» er en annen løsning (selvfølgelig koblet til vektsystemet) som varsler føreren om man blir for grådig i matfatet. Dette skal hindre maskinen i å tippe. Cat har også lagt inn noen flere løsninger. Her finner vi «E-fence» som stopper bom/stikke/skuffe i å bryte grenser som på forhånd er bestemt (sving og opp og ned), «auto hammer stop» som hindrer unødvendig slitasje ved bruk av slaghammer, gjenkjennings-system for redskap som justerer olje og andre innstillinger automatisk, redskaps-søk ved at man får oppgitt på skjermen i hytta hvor de aktuelle redskapene fysisk befinner seg og i tillegg er all info om maskinen lett tilgjengelig på skjermen og ny informasjon kan sendes til og oppdateres på maskinen.
Sterkere struktur
Bom, stikke og linken til skuffeinnfestningen er forsterket, og Cat oppgir at disse delene er dobbelt så sterke som på 390F. Bom, stikke og koblinger til disse, er selvsagt mest utsatt for tøffe tak når maskinen skal forsyne seg av varene i røysa. 395-maskinen strekker seg 9670 mm ned og 14,7 meter fremover i fullstrekk. I høyden når den 9250 mm for tipp eller rensk.
Vi tar med litt om førermiljøet også. Hyttene kommer i Deluxe- og Premium-versjoner. Det er gjort en del ergonomiske tilpasninger for plassering av kontrollknapper og skjermer, jog-hjul for betjening av ulike funksjoner og nøkkelfri start av maskinen. Hyttas innfestning reduserer vibrasjonene for føreren med 50% sammenlignet med tidligere modell.
Når man kommer inn i hytta er den første konsollen tiltbar for enklere adkomst. Vindusflatene foran, til sidene og bakover har vokst fra tidligere versjoner, og føreren får ekstra synshjelp fra kameraer rundt baut som kan settes sammen til et bilde i fugleperspektiv. En rekke funksjoner kan programmeres inn i knapper på joystickene, og man har automatisk «klimakontroll-system» for varme/kjøling. Blutooth og USB-tilkobling finnes.
72-tonneren
Cat 374 på 72 tonn er utstyrt med en C15-motor med effektuttak på 485 hk. Gravedybde oppgis til 8,5 meter, og rekkevidde fremover 13,1 meter. Tipphøyde er 8,4 meter. Ut over dette, kan man ta «copy paste» fra 395-maskinen når det gjelder øvrige funksjoner. Det nevnes ikke bestemt hvor mye mer produktiv den nye 374-maskinen er sammenlignet med F-modellen, men vedlikeholdskostnadene skal som på 395-maskinen være inntil 20% lavere. Også nye 374 er forsterket på bom og stikke og kobling til skuffen.
50-tonneren
Nye Cat 352 har flere endringer, i tillegg til det som er skrevet om de to store. 352-graveren er utstyrt med en C13-motor med effektuttak på 425 hk. Gravedybde er 7 meter, rekkevidde 11,3 meter og den når 7,4 meter til værs med skuffa. Maskinen har justerbart understell som er 3,49 meter på det bredeste og 2,99 meter på det smaleste. Dette har spesielt med transport på vei å gjøre. Om man sammenligner maskinen med utgående Cat 352F, skal den nye være inntil 45% mer produktiv (pga. løsninger, kraft og teknologi), 10% mer drivstoffeffektiv og ha inntil 15% lavere vedlikeholdskostnader.
Som på de andre store Cat-nyhetene, kommer denne med tre ulike kjøremodus. Kanskje mest spennende er «Smart Mode» der motorkraft automatisk «matches» til graveforholdene. Maskinen sørger for å holde lavest mulig turtall på motoren og oljeflyt for å utføre jobben, noe som sørger for redusert forbruk. Cat nevner også spesielt et nytt elektrohydraulisk kontrollsystem som reduserer energitap og dermed gjør at maskinen får ut mer ytelse for hver liter diesel som forbrennes. Også hydraulikksystemet er designet for færre «veier å gå», og dermed bidrar til å redusere drivstofforbruk for å kanalisere hydraulikkolje.