Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
- Jeg er imponert over hvordan hele organisasjonen har tilpasset seg nye måter å jobbe på siden nedstengningen i mars i fjor. Vi klarte å opprettholde produksjonen samtidig som vi iverksatte strenge smitteverntiltak, og jeg er stolt over å kunne konkludere med tidenes beste resultat etter etkrevende år, sier administrerende direktør i Rana Gruber, Gunnar Moe.
Rana Gruber omsatte i 2020 for 1,32 milliarder kroner med et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 677 millioner kroner, mot 1,1 milliarder kroner og et EBITDA-resultat på 422 millioner kroner i 2019. Resultatet før skatt endte i 2020 på 354 millioner kroner.
- Under pandemien, ikke minst da alt var mest usikkert i mars og april, var det viktig for oss å holde styr på driftskostnadene. Ved å produsere så mye jernmalm som mulig til den lavest mulige kostnaden, ville vi være forberedt på enhver fremtidig motvind, sier Moe.
Annonse
Sterkt marked
Prisen på jernmalm som gruveselskapet på Mo i Rana leverer har doblet seg ved inngangen til 2021 til rundt 170 dollar per tonn sammenliknet med inngangen til 2020.
- Etterspørsel etter jernmalm og stål har gått markant opp, hovedsakelig takket være Kinas raske innhenting etter covid-19 og støttepakker i Europa og USA som blant annet skal gå til infrastrukturprosjekter. Markedet forventes å være sterkt fremover, noe som betyr at vi kan dra nytte av vår solide, internasjonale markedsposisjon innen produksjon og foredling av jernmalm, sier Moe.
Selskapet inngikk i april en femårig samarbeidsavtale med Cargill, som på det tidspunktet hadde en verdi på anslagsvis fem milliarder kroner. Avtalen sikrer avsetning på all produksjon av Rana Grubers hovedprodukt i perioden.
Skal bli karbonfri i 2025
Mot slutten av fjoråret åpnet selskapet et nytt nivå i underjordsgruven, som har vært en investering på 200 millioner kroner de siste par årene.
Styret har også satt ambisiøse klimamål hvor Rana Gruber skal bli karbonfritt innen 2025, blant annet gjennom en elektrifisering av hele maskinparken.
- Vi har det laveste CO₂-avtrykket i hele bransjen, og jobber nå med å bli helt karbonfrie. Store investeringer de siste årene gir oss en klar fordel i et stort internasjonalt marked, og vi er først i køen når det stilles strenge krav til bærekraft og kvalitet, sier Moe.