Gjennomslagspunktet i Haramsfjordtunnelen på Nordøyvegen. Tunnelen er 3500 meter lang og går mellom Hestøya og Haramsøya.

Haramsfjordtunnelen åpner til jul som planlagt

Brannen i Haramsfjordtunnelen får ikke konsekvenser for åpningen av første del av Nordøyvegen til Lepsøya og Haramsøya (Møre og Romsdal) 18. desember 2021.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

250 meter av vann- og frostsikringen er revet i området der sprøyteriggen brant.

- Her skal vi montere ny vann- og frostsikring, armeringsnett og sprøyte på ny betong. Selv om det går noen uker ekstra, fører det ikke til endring på åpningstidspunktet, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Skadene etter brannen er en forsikringssak mellom Skanska og forsikringsselskapet deres. Konsekvensene av brannen vil derfor ikke ha økonomisk innvirkning for Møre og Romsdal fylkeskommune.

Dette er Nordøyvegen:

  • Nordøyvegen består av tre bruer og tre undersjøiske tunneler som skal binde Lepsøya, Haramsøya, Flemsøy/Skuløy, Fjørtofta og Harøya til fastlandet, sammen med resten av Ålesund kommune.
  • Lepsøybrua (800 meter), Hamnaskjersundbrua (200 meter), Laukebrua (110 meter) og Haramsfjordtunnelen (3500 meter) blir åpnet 18. desember i år og gjør at Lepsøya, Haramsøya og Flemsøy/Skuløy blir landfaste.
  • Nogvafjordtunnelen (5730 meter) videre til Fjørtofta og Fjørtoftfjordtunnelen (3680 meter) mellom Fjørtofta og Harøya blir åpnet sommeren 2022.
Powered by Labrador CMS