Amfibiske Fat Truck i Norge
VINGROM (AT.no): Owren AS på Vingrom (Innlandet) har lansert Fat Truck, ei mannskaps- og redskapsvogn som tar seg frem overalt, uansett terreng.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Fat Truck’n tar seg frem overalt, også over elver og vann, og passer for entreprenører som trenger transport av mannskap og utstyr i vanskelig terreng. Maskinen egner seg også for firmaer som har inspeksjon og vedlikehold av for eksempel kraftlinjer. Også som maskin i sivil beredskap er den godt egnet, sier daglig leder Helge Borud i Owren AS som har Fat Truck-agenturet i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.
Plass til 8 personer
Fat Truck produseres av Zeal Motor Inc. i Quebec i Canada. Eieren av bedriften, Amine Khimjee, var selv instruktør under en norgesdemo som foregikk i slutten av januar 2020.
Med på testen var blant representanter fra Doblaug Entreprenør AS (Hamar) og Eidsiva Nett AS (Hamar).
Den 2,2 tonn tunge mannskaps- og redskapsvogna har nyttelast på 1 tonn, og uten last har den pottetette «tjukken» med ROPS-hytte og utvendige- og innvendige veltebøyler plass til 8 personer, to i forsetet og seks personer på klappseter i «lasterommet».
Truck’n har 4-hjulsdrift og 1640x640x610-dekk med kraftige tverrgående ribber/skovler for optimalt fotfeste på land og i vann. Maksimal frigangshøyde er 0,52 cm, men denne kan justeres med den automatiske lufttrykkskontrollen maskinen er utstyrt med.
«Svømmedyktig»
Fat Truck er 3,72 m lang og 2,56 m høy/bred. Kreftene hentes fra en Cat-motor på 67 hk/50 kW.
Maskinen med toppfart på 40 km/t har hydrostatisk drift, automatiske bremser og klatrer elegant opp stigninger på 70% og velter ikke før sidehelninger overstiger 40%.
2,2-tonneren krabber fint over hindringer i terrenget (f.eks. steiner) og holder seg flytende i vann med en fremdrift på 3-6 km/t. Alle styrefunksjonene utføres med en joystick.
Imponert
Leif Gunnar Jota, sentral ressurskoordinator i Eidsiva Nett AS (nå Elvia etter sammenslutning med Hafslund Nett AS 1. januar i år) var med på demoen. Han kjørte også «tjukken».
- Jeg ble virkelig imponert. Den er lettkjørt, har nesten ikke marktrykk, og tok seg elegant frem over alt. Riktignok fikk vi ikke prøvd den i vann, men dyp snø, myrer og kupert terreng gikk som en lek. Den nærmest «fløyt» over snøen. Maskinen er rask og komfortabel, og den kan fraktes på henger med en kraftig pickup. Dette er absolutt interessant kjøretøy, sier Leif Gunnar Jota.
(Etter sammenslutningen av Eidsiva Nett AS og Hafslund Nett AS har nye Elvia ansvaret for drift/vedlikehold av 65.000 km luftledninger/kabler og er strømleverandører til 1,8 mill. mennesker i Innlandet, Oslo og Viken. Red. anm.)
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?