Amfibiske Fat Truck i Norge
VINGROM (AT.no): Owren AS på Vingrom (Innlandet) har lansert Fat Truck, ei mannskaps- og redskapsvogn som tar seg frem overalt, uansett terreng.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Fat Truck’n tar seg frem overalt, også over elver og vann, og passer for entreprenører som trenger transport av mannskap og utstyr i vanskelig terreng. Maskinen egner seg også for firmaer som har inspeksjon og vedlikehold av for eksempel kraftlinjer. Også som maskin i sivil beredskap er den godt egnet, sier daglig leder Helge Borud i Owren AS som har Fat Truck-agenturet i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.
Plass til 8 personer
Fat Truck produseres av Zeal Motor Inc. i Quebec i Canada. Eieren av bedriften, Amine Khimjee, var selv instruktør under en norgesdemo som foregikk i slutten av januar 2020.
Med på testen var blant representanter fra Doblaug Entreprenør AS (Hamar) og Eidsiva Nett AS (Hamar).
Den 2,2 tonn tunge mannskaps- og redskapsvogna har nyttelast på 1 tonn, og uten last har den pottetette «tjukken» med ROPS-hytte og utvendige- og innvendige veltebøyler plass til 8 personer, to i forsetet og seks personer på klappseter i «lasterommet».
Truck’n har 4-hjulsdrift og 1640x640x610-dekk med kraftige tverrgående ribber/skovler for optimalt fotfeste på land og i vann. Maksimal frigangshøyde er 0,52 cm, men denne kan justeres med den automatiske lufttrykkskontrollen maskinen er utstyrt med.
«Svømmedyktig»
Fat Truck er 3,72 m lang og 2,56 m høy/bred. Kreftene hentes fra en Cat-motor på 67 hk/50 kW.
Maskinen med toppfart på 40 km/t har hydrostatisk drift, automatiske bremser og klatrer elegant opp stigninger på 70% og velter ikke før sidehelninger overstiger 40%.
2,2-tonneren krabber fint over hindringer i terrenget (f.eks. steiner) og holder seg flytende i vann med en fremdrift på 3-6 km/t. Alle styrefunksjonene utføres med en joystick.
Imponert
Leif Gunnar Jota, sentral ressurskoordinator i Eidsiva Nett AS (nå Elvia etter sammenslutning med Hafslund Nett AS 1. januar i år) var med på demoen. Han kjørte også «tjukken».
- Jeg ble virkelig imponert. Den er lettkjørt, har nesten ikke marktrykk, og tok seg elegant frem over alt. Riktignok fikk vi ikke prøvd den i vann, men dyp snø, myrer og kupert terreng gikk som en lek. Den nærmest «fløyt» over snøen. Maskinen er rask og komfortabel, og den kan fraktes på henger med en kraftig pickup. Dette er absolutt interessant kjøretøy, sier Leif Gunnar Jota.
(Etter sammenslutningen av Eidsiva Nett AS og Hafslund Nett AS har nye Elvia ansvaret for drift/vedlikehold av 65.000 km luftledninger/kabler og er strømleverandører til 1,8 mill. mennesker i Innlandet, Oslo og Viken. Red. anm.)
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller