HARSTAD: Anlegg Øst Entreprenør AS er i full gang med prosjektet i Harstad. Her graves et gammelt avfallsdeponi opp.

Anlegg Øst Entreprenør med rekordstor jobb, rekordlangt hjemmefra

HARSTAD: 1256 kilometer hjemmefra er Anlegg Øst Entreprenør AS i gang med selskapets største prosjekt noensinne.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

FLYTTES: Gravemassene fra det gamle avfallsdeponiet legges i et mellomlager, før det hentes og fjernes.

Anlegg&Transport treffer anleggsleder Håkon Grini i noen store, men nesten helt tomme lokaler i Harstad. Lokalene er leid i anleggsperioden, og de er spartansk møblert enn så lenge. Spadetaket ble satt noen få dager før vårt besøk, og Lillehammer-selskapet har ikke rukket helt å komme på plass med alt riktig ennå. Men de er i gang med fem gravemaskiner, en hjullaster og arbeidslag som går 14-14 turnus.

Krevende trafikk

I konkurranse med lokale krefter, vant Anlegg Øst Entreprenør AS prosjektet med sitt tilbud på 331 millioner kroner. Prosjektet er det største enkeltprosjektet i Harstadpakkens trinn 2 (Riksvei 83 prosjektet, S1, Kanebogen – Margrethe Jørgensens vei). Her inngår blant annet 2,2 km gang- og sykkelvei, 2 rundkjøringer, 3 betongbruer (25-200 m lange), geotekniske anlegg, anleggsgartnerarbeid og VA-opplegg.

ANLEGGSLEDER: Håkon Grini er én av de som skal holde i det største og det nordligste prosjektet entreprenøren har hatt. Langs veien er det 1256 km hjem til Lillehammer.

I oppstarten jobbet entreprenøren på to steder i byen, men mest aktivitet er det i anleggsområdet som ligger nærmest sentrum. Her skal en gammel søppelfylling fjernes, og både gravemaskiner og hjullasteren jobber heftig for å rydde området.

- Spesielt trafikken er krevende på dette prosjektet, for alt gjøres langs eksisterende hovedvei. I tillegg er det mange aktører å forholde seg til, og mye som skal koordineres, sier anleggsleder Grini.

Kan bli nytt marked

Han begynte i Anlegg Øst Entreprenør AS som er et selskap i Gjermundshaug Gruppen, for et års tid siden.

FORBEREDET: En gravemaskin i gang med å gjerde inn et nytt område som Anlegg Øst skal i gang på i Harstad.

- Jeg ble fristet til å jobbe for Anlegg Øst Entreprenør fordi det virket som et fremoverlent selskap som er ambisiøse, og dette prosjektet bare bekrefter det, sier Grini.

For det er ikke tilfeldig at entreprenøren har havnet i nord. Før A&T reiste til Harstad, snakket vi med daglig leder Trond Musdalslien som sier at Nord-Norge er veldig spennende for bedriften i fremtiden. Musdalslien sier det ikke er «nok mat» i nærområdet, men at det er store planer nordover. Så kanskje dette bare er starten på noe mer, men det vil tiden vise.

- Hva har de første utfordringene vært, Grini?

- Vi fikk oss en liten overraskelse med flo og fjære da vi gravde grøfter. Vannet sto i grøfta da det var flo, og dette påvirker hvordan vi jobber. Vi må sveise mye mer før vi legger rørene i grøfta, blant annet, sier Grini.

- Og dieselprisene er selvsagt en tøff utfordring, samt økte priser generelt. Vi har mange underleverandører, og når de får utfordringer vil vi få utfordringer, sier Grini om den spesielle perioden vi er inne i nå med høye energipriser og Russlands invasjon av Ukraina.

NYANSATT: Jørn Are Hansen fra Sortland er nyansatt i Anlegg Øst Entreprenør. Her i lokalene entreprenøren leier.

Lokalt ansatte

Lillehammer-entreprenøren har rundt 20 perioden på prosjektet nå på vårparten, men tallet på både ansatte og maskiner kan nok økes inn mot sommeren. Noe kan løses med mer innleid kapasitet også. Entreprenøren har også ansatt noen lokale arbeidere. Én av disse er Jørn Are Hansen fra Sortland. Helt lokalt er det kanskje ikke ettersom avstanden er 74 km og én time og 45 minutters kjøring, men det er lokalt nok sammenlignet med hva han er vant til.

- Jeg har drevet sammen med min far i selskapet Grunn & Fjell Entreprenøren AS, og vi var alltid på reise, sier Hansen som altså er en av de nyansatte Anlegg Øst Entreprenør.

Nå er de første årene planlagt, for prosjektet i Harstad har en kontraktsperiode frem til 2025. Og hvem vet hva som venter av nye prosjekter når den tid kommer?

Powered by Labrador CMS