God planlegging før byggestart, og effektiv gjennomføring av anleggsarbeidet, gjør at delprosjektleder Pål Steinar Karlsen i Statens vegvesen, og prosjektsjef Ole Gudbrand Johnsen i Skanska åpner E16 i Jevnaker 20 desember. Det er et halvt år før tiden.Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Åpner ny E16 i Jevnaker et halvt år før tiden
Statens vegvesen og Skanska fremskynder åpningen av ny E16 i Jevnaker med et halvt år. En skikkelig sluttspurt det siste halvåret, gjør at ny vei åpner før jul.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det betyr at E16-trafikken slipper å kjøre svingene i Olumslinna, og å stå i kø gjennom Jevnaker sentrum.
I løpet av 21 måneder har entreprenøren bygget 10,5 kilometer ny motorvei med to, tre og fire felt og midtrekkverk fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker.
I tillegg til motorveien, er det bygget to planskilte kryss, 2,7 kilometer fylkesvei med gang- og sykkelvei, og 4,9 kilometer drifts og skogsbilveier. Det er også bygget en 450 meter lang fylling ved Randsfjorden. Planen er å etablere et fortau, og et amfi ut mot vannet ved Hadeland Glassverk.
Annonse
Ring 4 rundt Oslo
Til sommeren er planen at E16-trafikken kan kjøre videre fra Åsbygda til Eggemoen i Ringerike kommune over nye Randselva bru. Da vil en viktig veistrekning på den såkalte Ring 4 rundt Oslo være på plass. Det blir ikke bompengeinnkreving før åpningen av Randselva bru til sommeren.
Masseflytting på prosjektet
Entreprenøren har sprengt ca. 870.000 faste m3 steinmasser. Det utgjør ca. 140.000 lastebillass med sprengt stein som er flyttet og lagt ut i veilinjen.
Det er flyttet ca. 350.000 m3 løsmasser internt i anlegget.
Ny E16 går gjennom et av de store områdene med alunskifer på Østlandet. Entreprenørene har kjørt ut 65.000 tonn alunskifer til spesialdeponi. Det utgjør ca. 5500 lastebillass.
Skanska har separert alunskifer fra «friskt berg» i områder hvor alunskifer lå lagvis med andre bergarter. Slik unngikk Skanska å kjøre 60.000-70.000 tonn blandet stein som spesialavfall til deponi.
Det er kjørt ca. 17.000 m3 steinmasser ned til Randsfjorden ved Hadeland Glassverk.
Veibyggerne på Jevnaker har også opparbeidet og utbedret 60 mål dyrket mark som erstatning for tapt matjord.
Overskuddsmassene fra prosjektet er benyttet til turstier, traktorveier, lunneplasser, parkeringsplass, støydempningstiltak samt masser til kommune og grunneiere.
Overskuddsmasser fra veianlegget er benyttet til etablering av skianlegg og utbedring av rulleskiløyper for det lokale idrettslaget.
- Vi åpner årets julegave før juleaften. Det betyr at E16 trafikken får en raskere og tryggere vei, samtidig som vi flytter mye av gjennomgangstrafikken ut av Jevnaker sentrum, sier delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
E16 Åsbygda-Olum i Jevnaker er en av to totalentrepriser for veiprosjektet i Ringerike og Jevnaker. Det er PNC Norge som bygger den andre strekningen mellom Eggemoen og Åsbygda.
Godt forberedt
Skanska vant oppdraget i konkurranse med to andre entreprenører i desember 2019. Da hadde de vært gjennom en grundig anskaffelsesprosess sammen med Vegvesenet. Skanska leverte det laveste og beste tilbudet.
- Prosessen med å velge entreprenør etter konkurransepreget dialog gjorde at vi var sikre på at vi fikk de beste løsningene. Samtidig kom entreprenøren raskt i gang med anleggsarbeidet. Gjennomføringen av veiprosjektet har vist at vi gjorde de riktige vurderingene i 2019, sier Karlsen.
Etter kontrakten, skulle veien fra Olum til Åsbygda være ferdig innen 1. juli 2022. Ett år ut i anleggsarbeidet hadde arbeidet gått så raskt at Vegvesenet og Skanska så en mulighet for å rekke veiåpning før jul i 2021.
Skanska har utført hovedarbeidene innenfor avtalt pris på 1085 millioner kroner.
Fikset covid-19-trøbbel
Pandemien skapte problemer med å skaffe nok fagfolk til prosjektet. Myndighetene stengte grensene til Europa samtidig som anleggsarbeidet startet. Skanska skulle bygge 11 betongkonstruksjoner og fire trebruer. Dette ble vanskelig da flere ansatte med spesialkompetanse plutselig ikke fikk reise inn i Norge.
- Vi heiv oss rundt og fikk inn flere nye folk fra bemanningsbyråer og andre entreprenører, sier prosjektsjef Ole Gudbrand Johnsen i Skanska.
Arbeidet med den 375 meter lange Svenådalen ble forsinket i åtte uker på grunn av pandemien. Med så mange konstruksjoner langs veien, var god framdrift i betongarbeidet avgjørende for at veiarbeidene skulle kunne ferdigstilles som planlagt.
- Ved hjelp av god planlegging, oppfølging, godt samarbeid med byggherre og en utrolig innsats av fagarbeiderne kom vi i mål seks måneder før tida, sier Johnsen.
- Leverer til 20 i stil
E16-prosjektet får ros av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet.
- Jevnakerprosjektet hopper bakken ned til 20 i stil. Dette er nok et bevis på at Statens vegvesen bygger ny vei, til avtalt pris, raskere enn planlagt, sier Davik.