Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I hard konkurranse, var det veianlegget rv. 3 og rv. 25 mellom Løten og Elverum i Innlandet som stakk av med seieren og utmerkelsen Årets anlegg 2020.
Prosjektet som strekker seg 26 km mellom Løten og Elverum i Innlandet åpnet 30. juli 2020, tre måneder før tiden. I tillegg hadde prosjektet besparelser på 1,4 mrd. kroner.
Prosjektet har en totalkostnad på 5,5 mrd. kroner og det inkluderer drift og vedlikehold i 20 år.
Annonse
Stolt
- Jeg er utrolig stolt av dette anlegget. Det har vært en helt fantastisk fin reise, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.
Han legger vekt på at gjennomføringsmodellen har vært styrende for suksessen prosjektet har oppnådd. Tidlig involvering av entreprenører, det vil si lenge før en kontrakt er underskrevet, er med på å avdekke usikkerheter.
- Tidlig involvering gir entreprenørene muligheter til å sette seg godt inn i prosjektet og dermed prise de ulike operasjonene mer riktig fra start, sier Stensbye.
I løpet av prosjektets byggetid på 26 måneder hadde man ikke en eneste skade som førte til fravær.
- En solskinnshistorie
Prosjektdirektør hos entreprenøren Skanska, Ketil Sand er helt enig:
- Jeg sa en gang at dette prosjektet har vært og er en solskinnshistorie. Det sier jeg gjerne i dag også. Jeg er utrolig stolt og glad for at vi har fått være med på å bygge veianlegget mellom Løten og Elverum.
Sand skulle gjerne hatt med seg i salen alle de 450 medarbeiderne som i litt over to år har bygget veier, bruer, kulverter og alt det som skal til for at man nå kan kjøre raskere og mer trafikksikkert mellom Løten og Elverum.
Topp plassering i Ceequal
Prosjektet satte seg et høyt mål i Ceequal. Og høy utmerkelse skulle det bli, faktisk høyere enn målet de selv satte. Rv. 3/ rv. 25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.
God planlegging og tilrettelegging har gjort at Skanska har bygget det som var planlagt. Minimalt med endringer og et underskrevet sluttoppgjør på åpningsdagen beviser at det har gått som planlagt. Statens vegvesen og Skanska ble også kåret av en internasjonal jury til «Beste Transport Prosjekt» under Partnership Awards 2019.
Prosjektet består av 16,5 km firefelts vei med midtdeler, 10,5 km tofelts vei med forbikjøringsfelt og midtdeler. Det er bygget tre planfrie kryss, to rundkjøringer, ti bruer, 18 over- og underganger og to viltoverganger. Det er også bygget en helt ny kontrollstasjon på Ånestad.