AT.JOBBER | Stillingsmarked

DEMO: Stian Astad Sørngård i Trafsys AS demonstrerer Trafsense-teknologien på en øvelse i Lyderhorntunnelen.

Bergensfirma viser fram ny tunnelteknologi for hele Europa

VARSLING AV HENDELSER I TUNNEL: Firmaet skal sammen med veivesenet vise frem systemet under ITS European Congress.

Bergensfirmaet Trafsys AS presenterer Trafsense, et nytt system for varsling av hendelser i tunnel, på Europas største trafikkonferanse. Det skjer i Sevilla i mai, på ITS European Congress.

Konferansen er Europas viktigste og største faglige sammenkomst for intelligente transportsystemer (ITS) – og har over 1.000 utstillere, over 100 foredrag og over 3.500 besøkende.

Kom gjennom trangt nåløye

Årets utgave av kongressen mottok et rekordhøyt antall bidrag til vurdering. Det var altså et trangt faglig nåløye for å bli valgt ut til å holde innlegg under arrangementet som finner sted 19.–21. mai.

PROSJEKTLEDER: Ole Pedro Myklebostad i Statens vegvesen i rv. 555 Lyderhorntunnelen.

Bønes-firmaet har sammen med Statens vegvesen fått akseptert bidraget «Piloting Lane-Sensitive and Cost-Efficient Automatic Incident Detection by DAS».

Bidraget er hovedsakelig basert på resultat oppnådd sammen med Statens vegvesen i et ambisiøst pilotprosjekt i Lyderhorntunnelen på RV555 i Bergen.

Pilotprosjektet er delfinansiert av Innovasjon Norges Pilot-T-program, som skal akselerere utviklingen av fremtidens transportsystemer med fokus på sikkerhet, effektivitet og reduserte utslipp.

Statens vegvesen tar Trafsense i kommersiell bruk i E39 Bogstunnelen i Høyanger like nord for Sognefjorden.

Dette er varslingssystemet

Trafsense er et AID-system (automatic incident detection) som i sanntid automatisk oppdager potensielt farlige trafikkhendelser i tunnel.

Kombinert med nye og eksisterende tunnelkameraer skal dette gi bedre sikkerhet i tunnelene og mer oppetid for trafikantene.

AVDELINGSLEDER: Stian Astad Sørngård i Trafsys AS.

– To års testing i Lyderhorntunnelen har fortalt oss at Trafsense gir bedre og raskere varsling av kjøretøystopp, kjøretøy i feil retning og kø enn både radar og kamera, sier prosjektleder Ole Pedro Myklebostad i Statens vegvesen.

Kontrollerte tester i stengt tunnel viser at systemet avdekker over 99 prosent av reelle hendelser, og gir betydelig færre feilalarmer til VTS enn dagens systemer.

– Det er motiverende at jobben vi har gjort når ut til det europeiske ITS-miljøet, sier avdelingsleder Stian Astad Sørngård i Trafsys.

Firmaet i Fjellsdalen på Bønes startet i 1988 og har nå 40 ansatte i Bergen, Askim, Sykkylven og Stockholms-regionen.

Oppfyller toppmål

Myklebostad sier at Staten veivesen har hatt et kjempenyttig samarbeid med Trafsys AS.

– Vi er stadig på jakt etter ny teknologi som kan oppfylle våre fem toppmål. Resultatet etter over to år med utvikling og testing av sikkerhetssystemet Trafsense, viser at vi med dette systemet faktisk oppfyller alle de fem toppmålene våre: Mer for pengene, bruk av ny effektiv teknologi, økt oppetid for trafikantene, lavere fotavtrykk på miljøet og bidrag til nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken.

– Det er også gledelig at et norskutviklet sikkerhetssystem for tunneler nå får sin internasjonale lansering. Det er også det som er mye av hensikten med støtten fra Innovasjon Norge i dette Pilot-T-prosjektet mellom Statens vegvesen og Trafsys AS: Å fremme norsk industri og teknologi, som en salgsvare også internasjonalt, avslutter Myklebostad.

Powered by Labrador CMS