SIGNERTE KONTRAKTER: To kontrakter og fire samarbeidspartnere: Arbeidet med nytt kontaktledningsanlegg i Hallingdal, er inndelt i to kontrakter. NRC Norge AS og Nettpartner AS har etablert et eget joint venture-selskap (Bergensbanen JV ANS) for strekningen Hønefoss-Nesbyen. Baneservice AS tar hånd om strekningen Nesbyen-Haugastøl. Fornøyde representanter fra byggherre og entreprenører, var naturligvis hjertelig tilstede da kontraktene ble signert i Oslo 14. februar.
Bruker åtte milliarder på jernbanen i år
Bane Nor skal bruke åtte milliarder kroner til vedlikehold og fornyelse av jernbanen i Norge i 2024.
Dette fremkommer i en pressemelding fra Bane Nor. Det er
ingen hemmelighet at jernbanen i Norge sliter med stort vedlikeholdsetterslep,
hvilket bidrar til forsinkelser og innstilte avganger. I årene som kommer
satser Bane Nor milliarder av kroner for å styrke jernbanen og sørge for flere
tog i rute.
Onsdag 14. februar ble det signert kontrakter for å
gjennomføre det største av disse fornyelsesprosjektene. I år starter byggingen
av et nytt kontaktledningsanlegg mellom Hønefoss og Haugastøl på Bergensbanen.
Det skal sørge for sikker tilførsel av kjørestrøm til togene.
Dagens anlegg har vært i drift siden begynnelsen av
1960-tallet. Nå er spenningskvaliteten dårlig, og infrastrukturen er nedslitt.
Bane Nor har derfor besluttet å modernisere og fornye den 180 kilometer lange
strekningen gjennom Hallingdal.
Mer godstrafikk
Etter planen skal jobben på Bergensbanen være gjort i 2027.
– Effekten av slike tiltak er god. Det viser våre erfaringer
de siste årene fra Ofotbanen, Kongsvingerbanen og Sørlandsbanen. Dette gir en
mer stabil strømtilførsel, noe som fører til færre stopp i trafikken, sier
Kristian Øvereng Hovde, prosjektleder i Bane Nor.
Han viser til at bedre strømforsyning også gjør det mulig å
kjøre tyngre godstog på Bergensbanen. Det øker kapasiteten for klimavennlig
varetransport mellom landets to største byer.
– I tillegg reduseres de framtidige vedlikeholdskostnadene
for strømforsyning på denne strekningen. Nå slipper vi å reparere et gammelt og
utdatert anlegg, sier Øvereng Hovde.
Tiltak i 2024
Den store satsingen på Bergensbanen utgjør 1,9 milliarder
kroner, og noe av denne summen skal brukes i år.
Totalt vedlikeholder og fornyer vi jernbanen i Norge for
åtte milliarder kroner i 2024. Disse pengene fordeles mellom landets regioner
på følgende måte:
Fra Eidsvoll i sør til Bodø i nord skal det brukes to
milliarder kroner, blant annet på Dovrebanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen,
Kongsvinger- og Solørbanen. Disse fordeles med 700 millioner kroner til region
Nord og 1,3 milliarder til region Midt. På Sørlandet og Vestlandet skal vi
iverksette tiltak for rundt 2,2 milliarder. Det inkluderer penger til
utbyggingen av det nye kontaktledningsanlegget mellom Hønefoss og Haugastøl.
Tog hvert 11. sekund
I Stor-Oslo er trafikkmengden størst. Her er det flest
reisende og flest togavganger. I tunnelen under byens sentrum går det et tog
hvert 11. sekund i rushtiden. Her slites infrastrukturen ned raskest. I år skal
det brukes 2,3 milliarder kroner til vedlikehold og fornyelse i dette området.
I tillegg går 1,5 milliarder kroner til landsdekkende
tiltak.
– Arbeidet med å bedre punktligheten er komplisert,
tidkrevende og dyrt på en foreldet jernbane. Det finnes ingen enkle løsninger
som gir raske resultater. Vi er likevel sikre på at dette skal vi få til, i
samarbeid med togselskapene og våre øvrige kolleger i jernbanesektoren. Vi skal
bli bedre og vi skal gradvis styrke togtilbudet i Norge, sier Thor Gjermund
Eriksen, konsernsjef i Bane Nor.
Noen av tiltakene som skal gjennomføres:
• Bytting av sviller, skinner og sporveksler på flere
strekninger. Det gjør togturen mer komfortabel og reduserer risikoen for
avsporinger, skinnebrudd og andre feil.
• Starte oppussing av sporområdet på Trondheim S. Dette
er en større jobb som skal vare fram til 2027.
• Sikre jernbanen mot flom, skred og ras flere plasser
med bygging av stikkrenner og drenering. Dette skal sørge for at flere
strekninger kan holdes åpne – selv når det kommer voldsomme nedbørsmengder.
• Bane Nor fortsetter arbeidet med å legge ned
planoverganger, for å unngå ulykker på skinnegangen og styrke
driftssikkerheten.
• Fornye deler av strømtilførselsanleggene, renoverer
bruer og tunneler, rydder sideterrenget langs jernbanen for skog, og setter opp
viltgjerder og gjerder for å hindre påkjørsel av husdyr.
• Signalanlegg skal vedlikeholdes for å redusere at feil og
slitasje stanser togtrafikken.