Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Huggeri er muligens noe upresist. Her finner du nemlig ingen kule eller presse som vi ser for oss i tegneseriene. På huggeriet ved Felleskjøpet Koppang blir kondemnerte traktorer skrudd fra hverandre. Sakte, men sikkert. Del for del.
I det gigantiske lageret blir delene registrert og notert ned. Skjønt notert er muligens også noe upresist. De aller fleste notatene ligger lagret i hodet til mekaniker Sæming Hornset.
- Her har det vært Felleskjøpet i en årrekke. Det startet som bilverksted, og etter hvert tok Felleskjøpet over. Faktisk ble en av de første Felleskjøp-butikkene etablert her på Koppang, forteller Sæming.
Annonse
God bærekraft
Selv startet han på verkstedet i 1998. I dag er han mekaniker med spesielt ansvar for bruktdelene.
- Det meldte seg et marked for brukte deler tidlig på 90-tallet. Daværende verkstedleder så muligheten i å kjøpe traktorer som vi demonterte og solgte deler av her fra Koppang. Det viste seg raskt at dette var et marked, og avdelingen vår fikk ansvaret for bruktdelene fra John Deere. Siden har det bare ballet på seg. Vi demonterer og selger brukte deler kun fra eget merke, sier Sæming.
I løpet av et år har Sæming alltid en traktor å skru på. Antallet kondemnerte kjøretøy varierer. Da vi besøkte avdelingen i Østerdalen hadde de eksemplarer fra 90-tallet som rett og slett har stoppet på grunn av slitasje. I tillegg var det også traktorer som bare er noen år gamle, men som har rullet rundt. På plassen utenfor verkstedet står blant annet en John Deere 6125R fra 2016.
– Denne har rullet rundt slik at veldig mye ble skeivt. Da blir den kondemnert, men det er fortsatt veldig mye som kan gjenbrukes.
– Vi har avtale med Gjensidige som gir oss førsteretten til å kjøpe vrakede kjøretøy av dem, og så får de kjøpe deler av oss. Huggeriet vårt er lite, men det har virkelig en misjon tilknyttet dette med gjenvinning og bærekraft, sier Sæming.
Utfordrende spesifiseringer
John Deere-huggeriet på Koppang er så småskala at det ikke eksisterer noen digital løsning hvor du kan søke i brukte deler. Registeret over hva som finnes, sitter i hovedsak i hodet til Sæming Hornset.
– Henvendelsen foregår på telefon og epost. Det er stort sett jeg som styrer det, og vi vet ganske godt hva vi har. Utfordringen er at det er mye jobb ettersom nyere traktorer er ganske spesifiserte. Tidligere var det slik at hadde du en 40- eller 50-serie, gikk delene på hele serien. Nå må vi ha chassis-nummer og mye opplysninger for å finne riktig del. Det er litt jobb tilknyttet hver henvendelse.
– Hvor mange henvendelser har dere på en dag?
– Det varierer fra ti og oppover. Det meste vi har hatt var 80 henvendelser. Det varierer selvsagt, men toppene er i sesong.
– Er det noen problemer som går igjen?
- Nei, det kan være alt. Tidligere var motorer og girkasser veldig populære. De solgte vi nesten før de kom inn. I dag blir de stående mens alt annet av hytter, styreenheter, karosseri, hjul og akslinger er mer høyfrekvente varer. Henvendelsene varierer veldig.
Sendte motor til Svalbard
Telefonen på det lille kontoret ringer jevnt. Sæming lover at han skal ringe tilbake når vi har reist. Forsendelsene går fra Koppang til hele landet, ja, utlandet også.
– Vi har sendt til både Polen og Litauen, men da må de komme hit for å hente det selv. Jeg husker også godt en gang vi sendte en hel motor til Svalbard. Felleskjøpet på Finnsnes trengte en rask løsning, og da fant vi ut av det med mange gode hjelpere. Det var ikke akkurat en henvendelse som passet i postkassa, sier Sæming og ler.
Lagerbeholdningen på Koppang finnes ikke nedskrevet. Det aller meste ligger i hodet til Sæming.
– Jeg klarer å svare på stående fot i cirka 70-80 prosent av henvendelsene. Resten må jeg sjekke på lageret, men en viss peiling må du ha i denne jobben. All den tid vi ikke har et register, må det nesten bli slik. Alt som ligger ute i huggeriet er merka, så der kan alle her finne ut av det, sier han.
Mye å spare
Bruktavdelingen på Koppang pleier i hovedsak å legge seg på halv pris av nytt når de forhandler bruktdeler. Det er maksprisen, men det gjøres også en vurdering ut fra timetall og tilstand.
– Det er mange dyre komponenter som traktoreiere kan spare mye penger på ved å kontakte oss.
Sæming smiler når han får spørsmål om den lille avdelingen vil klare å ta imot enda flere henvendelser per dag.
– Ja, det skal vi klare. Det er bare å ansette flere, det, sier Sæming og smiler.