Alt materiale som ikke blir bygget inn i veiprosjektet, blir sendt til det 300 kvadratmeter store teltet (bak i bildet) hvor det sorteres i ulike containere av Bertelsen & Garpestad-ansatte.Foto: Jan Arne Austad / Echo Media AS
Bygger 13 km vei uten restavfall
Når entreprenørfirmaet Bertelsen & Garpestad nå bygger 13 kilometer med ny E39 i Heim kommune, er målet at 100% av materialene fra byggeprosjektet enten skal resirkuleres eller gjenbrukes.
– Noen
mener det er et hårete mål, men vi skal vise at det er mulig, sier Oddvar
Hamre, som er prosjektleder i Bertelsen & Garpestad.
– Skal vi nå
klimamålene, spiller bygg- og anleggsbransjen en helt avgjørende rolle.
Alt sorteres
Annonse
Tommelfingerregelen har lenge vært at bygg- og
anleggsbransjen genererer 40 % av alle klimagassutslipp i hele verden. Det har
lenge vært kultur for å kjøpe nytt i stedet for å bruke ting om igjen. Når det
kommer til overskuddsmateriale, er mest vanlig å levere det til
gjenvinningsanlegg hvor det i sin tur blir brent.
– Nå
gjør vi vårt for å snu denne trenden, forteller Hamre.
Veistrekningen mellom Betna og Hestnes i Heim
kommune er en pilot for prosjektet som har fått navnet Go Green. Gjennom
prosjektet ønsker Bertelsen & Garpestad å bidra til mer sirkulærøkonomi i
bygg- og anleggsbransjen.
Rent praktisk betyr det at alt materiale som
ikke blir bygget inn i veiprosjektet, blir sendt til et 300 kvadratmeter stort
telt hvor det sorteres i ulike containere.
– Det
som tidligere var restavfall, blir nå sortert og enten gjenbrukt eller sendt
til resirkulering, sier han.
Reduserer utenforskap – gevinst på over 100 millioner kroner
Go Green-prosjektet er et samarbeid mellom
Bertelsen & Garpestad, NAV Lindesnes og Fagopplæring Sør. Universitetet i
Agder er med som akademisk partner for å dokumentere ringvirkningene av
prosjektet.
For samtidig som Go Green er med og reduserer
C02-utslippene, bidrar det også til å redusere utenforskap og øke inkludering.
De fire personene som jobber i det 300 kvadratmeter store teltet hadde alle falt
utenfor arbeidslivet.
– De
viktigste ressursene i prosjektet er de fire som jobber i teltet, sier Hamre.
Nå er målet å ansette nye ufaglærte hvert år.
NAV har beregnet at det vil ha en samfunnsøkonomisk gevinst på oppimot 115
millioner kroner den neste tiårsperioden.
Fremtidens byggeplasser
Go Green-prosjektet er også en viktig del av
Bertelsen & Garpestads satsing på fossilfrie og utslippsfrie bygge- og
anleggsplasser. Derfor har selskapet det siste året samarbeidet med Agder
Gruppen, som har bygget om en 60-tonns dieselgravemaskin til å bli fullelektrisk. Erfaringene så langt er utelukkende gode.
– Maskinen fungerer
utrolig godt, sier Hamre.
–
Og ikke bare er den mye raskere og har mer power enn en ordinær dieselmaskin, den er behagelig også fordi den støyer mye mindre.
Etter ett års pilotering av Go Green-metoden
er partene strålende fornøyde.
– Vi
tilstreber å gjennomføre dette på alle de nye, store prosjektene i Bertelsen
& Garpestad. Målet er at Go Green kan sette en ny bransjestandard, og at metoden
skal bli kontraktsfestet i prosjektene. Hvis vi klarer å få denne måten å jobbe
på til å bli regelen og ikke unntaket, vil det gagne flere områder i samfunnet.
Vi skal i alle fall bruke dette videre i organisasjonen vår, sier Oddvar
Hamre.