SETTES I DRIFT: Pon Equipment servicebilen på plass for å igangkjøre maskinen. Dette skjedde i januar i år. Maskinen skal avløse en Atlas Copco D65-rigg som har gått i gruva i en årrekke.Foto: Rune Bilstad, Pon
Cat-rigg levert til Titania
Pon Equipment AS har levert Europas første Caterpillar MD6200 borerigg til Titania.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I høst kom maskinen MD6200 til landet, og nå er den overlevert til Titania-gruven i Sokndal, Rogaland. Riggen er en såkalt plattformrigg og kan benyttes både i rotasjonsboring og «down the hole». I DTH-boring er hammeren plassert nederst på borestrengen. Og skulle det være tvil, dette er en rigg for volumdrift – altså gruvedrift.
Maskinen ankom direkte til Pon-avdelingen i Sandnes der den ble klargjort. I desember ble den transportert videre til Titania i Sokndal i Rogaland, der verdens største ilmenittforekomst med reserver på 400 millioner tonn ligger i bakken. Titania tok maskinen i drift i januar i år.
- Dette er ikke bare Norges første Cat-rigg, men også Europas første Cat MD6200, sier Andreas Walnum som er kundeansvarlig gruvedrift hos den norske Caterpillar-forhandleren Pon Equipment AS.
Annonse
Det er ikke langt unna at det også er Europas aller første Cat-rigg, men Bulgaria kom «oss» i forkjøpet med å ta i bruk en Cat MD6250 som er hakket større.
Cat kjøpte Bucyrus
I juli 2011 gjennomførte Caterpillar et omfattende oppkjøp av gruvemaskinprodusenten Bucyrus, og i denne handelen kom mer gruvedriftsutstyr inn i sortimentet til Cat. Blant annet borerigger.
Det finnes en rekke Bucyrus-rigger i Europa, også i Titania-gruven, men den nye MD6200-riggen er det nyeste tilskuddet i rekken av rene Caterpillar-boreriggen. Den nevnte MD6250 i Bulgaria er også et rent Cat-produkt, men modellen som skal til Titania er altså enda nyere. Med 100% Caterpillar-utviklet, refereres det til at komponenter som motor, hydraulikksystem, elektronikk og 3D-teknologi, er Cat og nytt i forhold til Bucyrus-modellene.
I begynnelsen vil maskinen som er levert til Titania kunne bore lengden av en stang automatisk. Stangbyttet må styres/utføres av operatør, men etter hvert vil det lanseres softwareoppdatering som gjør det mulig med automatikk for flere stenger.
Titania-riggen
Maskinen som er levert til Titania har driftsvekt på ca. 43 tonn, og den er utstyrt med understellet fra en Cat 336 gravemaskin.
Hulldimensjonene kan variere fra 127 mm til 200 mm, og den borer 11 meter pr. rør. Med mulighet for fire rør i karusellen, kan maskinen altså bore 44 meter dype hull.
Titania har imidlertid planer om kun å bore 18 meter dype hull i sin drift. Maskinen kan enkelt flyttes i gruva på egent belteunderstell. Under transport og når riggen flyttes over en viss distanse i gruva, tiltes boreaggregatet slik at det ligger horisontalt oppå maskinen.
Maskinen har Minestar Terrain gruvedrift-styresystem integrert (Caterpillars løsning). Dette gir føreren full oversikt over lokasjonen på boreutstyret i en dedikert skjerm. Maskinen er klargjort for kommunikasjon med neste generasjons Minestar Guide når dette systemet blir lansert.
Titania har også mye annet utstyr fra Caterpillar, som for eksempel forgraver lastemaskin, hjullaster i ultraklassen og en rekke tipptrucker. Gruveselskapet har også maskiner av andre merker, men det er mye Cat i gruva i Hauge i Dalane.
Satser på gruvedrift
- Gruve er definert som et marked vi satser på. Vi har serviceopplegget på plass og vi har produkter i verdensklasse. Jeg håper denne leveransen åpner for flere muligheter i Norge, sier Walnum som har fått ny tittel den senere tiden, og nå er ansvarlig for gruvesatsingen til Pon i Norge.
Litt ekstra spesiell er denne leveransen ved at den har vært 100% digital. Alle møtene har skjedd over Teams, og Caterpillar-eksperter fra både USA og Australia har bidratt med å produsere en videopresentasjon av riggen. Bakgrunnen for dette er selvfølgelig pandemien.
- Vi vil takke Titania for tilliten og for et veldig godt samarbeid digitalt da pandemien satte en stopper for fysiske besøk, sier Walnum.
Titania vil fortsette å kjøre sin eksisterende Bucyrus 49HR som har vært i gruva i flere år, men den nye Cat-riggen skal erstatte en Atlas Copco D65 som altså er klar for utskifting.