KOMPLETT: Conti Scandinavia vinterdekk for transportnæringen har en rekke nyheter yrkessjåførene vil sette pris på.
Conti Scandinavia – komplett dekkserie
NY GENERASJON: Lastebilsjåførene i Norge og Norden må ha dekk som håndterer forskjellig topografi og værforhold, noe som stiller helt spesielle krav til dekkene. Dette har vært fokus for Continentals utviklingsavdeling når de har konstruert den nye generasjonen lastebildekk for nordisk vinter.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Ifølge produsenten er dekkserien Conti Scandinavia nå blitt komplett med et dedikert styredekk, drivdekk og hengerdekk for normal vinter. Dette kommer i tillegg til vinterspesialitetene i Continental-porteføljen.
Et allround-dekk
– Scandinavia-serien oppfyller ikke bare kravene fra utfordrende vinterforhold, men fungerer også utmerket som et allrounddekk ettersom generasjon tre av styredekket Scandinavia HS3, drivdekket Scandinavia HD3 og hengerdekket Scandinavia HT3 er forbedret på en rekke områder, sier produktsjef for lastebildekk, Erik Lillefoss. Med forrige generasjon «Scandinavia» lanserte vi en serie lettrullende nordiske vinterdekk til transporten i Norge. Denne dekkserien er blitt en suksess for Continental, og er brukt av flere av de største flåteeierne i en årrekke. Vi er nå stolt av å kunne introdusere den nye og forbedrede tredje generasjon som gjør at vi har et komplett og oppgradert vinterprogram for transporten i Norge. Dette gir muligheter for skreddersøm i kombinasjon med vinterspesialistene vi lanserte i 2020, legger Lillefoss til.
Annonse
Økt kjørelengde
Kjørelengden på styreakseldekket Scandinavia HS3 er økt med 10% fra forrige generasjon, og drivstoffeffektiviteten er forbedret med opptil 5%. Det rapporteres at drivakseldekket Scandinavia HD3 gir meget god trekkraft på snø og fungerer utmerket på våt asfalt.
- Den nye generasjonen forener tiår med erfaring, utvikling og ekspertise innen produksjon av vinterdekk. Vi har samlet kompetansen vår og bakt den inn i ny teknologi. Sikkerheten for sjåførene er blitt bedre og dekkene har fått nødvendig trekkraft uten å gå på kompromiss med levetid, sier Lillefoss.
Han peker på at det er benyttet et høyere innhold av naturgummi for ytterligere å forbedre rullemotstanden og maksimere fleksibiliteten ved lave temperaturer.
Fordekket HS3 gir maksimal styrestabilitet og optimal vanndrenering takket være lommesipeteknologi. Innovativt mønsterdesign har et stort antall siper for best mulig grep på vinterveier og steinplukking minimeres av geometrien.
Drivakseldekket HD3 sørger for pålitelig kraftoverføring på vinterveien, god retningsstabilitet gjennom svingene og mulighet til å overføre full bremsekraft fra lastebilens driftsbrems eller retarder. Nøkkelen er den nye mønstergeometrien med langsgående sikk-sakk riller med avfasende kanter.
Scandinavia HT3 for tilhengeraksler har fått en nyskapende sipeteknologi som skal gi høyt sikkerhetsnivå med god stabilitet i sving og ved bremsing.
Fra høst til høst
I løpet av dekkets levetid skal Conti Scandinavia generasjon 3 gå fra å være et dedikert vintermønster, til et lettrullende sommermønster. Etterhvert som vintermønsteret slites gir det tofasede mønsterdesignet et mye større slitebaneområde om sommeren, og med direkte fordeler når det gjelder retningsstabilitet.
En innovativ stammeteknologi i dekkene gjør dem velegnet for regummiering, noe som er godt for å redusere miljøpåvirkningen, sier Continental.