– COWI vil være en viktig teknisk samarbeidspartner i
arbeidet med å få anskaffet og bygd verdens første skipstunnel, sier
prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel,
verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en
hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det
kan bli byggestart i 2025.
Bidrar til alt
Annonse
– Med COWI har vi fått på plass en dyktig samarbeidspartner
som skal hjelpe oss i arbeidet med skipstunnelen. Vår nye tekniske rådgiver
blir med oss frem til tunnelen er ferdig bygget, altså både gjennom
forberedende arbeider og i tilbuds-, prosjekterings-, bygge- og
avslutningsfasen, sier prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje
Skjeppestad.
COWI vil komplettere Kystverkets eget prosjektteam, som i
dag består av 10 ansatte.
– Vi ønsker å ha en slank prosjektorganisasjon og kan ikke
ha all ekspertise innomhus. Gjennom COWI får vi tilført spesialkompetanse
innenfor en rekke tekniske fag, som vil komplementere våre egne fagfolk. Vi ser
uansett for oss at prosjektorganisasjonen vil bli en del større når vi skal i
gang med selve byggingen av skipstunnelen, enten via faste ansettelser, innleie
eller avrop gjennom avtalen med COWI, sier Skjeppestad.
Spektakulært prosjekt
COWI ser fram til samarbeidet med Kystverket og til å bidra
til realiseringen av verdens første skipstunnel.
Fakta om Stad skipstunnel
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel,
verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en
hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det
kan bli byggestart i 2025.
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre
fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest
værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal
prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det
smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir
1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde
på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på
Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en
sikker seilas forbi Stadlandet.
Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og
fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til
verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.
– Vi har tidligere vært designlead på verdens lengste
hengebro. Den største, lengste, første – slike prosjekter er noe som trigger oss og som vi ønsker å være med på.
Vi har dessuten erfaring og kunnskaper, spesielt innen tunneldrift og
fjellhaller, som vi mener passer godt inn i prosjekt Stad skipstunnel, sier
COWIs oppdragsleder Espen Viddal, som gleder seg til å komme i gang med
arbeidet.
– Vi merker at dette prosjektet har skapt stor begeistring
internt i COWI, kanskje spesielt blant våre ansatte internasjonalt. Det er et
spektakulært prosjekt, også i verdenssammenheng, som mange av våre fagfolk
ønsker å bidra til, sier Viddal.
Avtalen med COWI er en rammeavtale for tekniske
rådgivningstjenester for prosjekt Stad skipstunnel, som er inngått etter en
anbudsrunde. COWI skal bistå prosjekt Stad skipstunnel med ingeniørarbeid og
rådgivning innenfor alle nødvendige tekniske fag. Fag som Kystverket vurderer
som spesielt viktige er geoteknikk, geologi, konstruksjoner, tekniske
installasjoner, korrosjon, bærekraft/miljø og HMS.
Verdien på avtalen er estimert til 30 – 90 millioner kroner.
Den har i tillegg en opsjon om innleie av personell. Med opsjonen om innleie
har kontrakten en maksimal verdi på 150 millioner kroner.
COWI stiller med et team som også omfatter SINTEF og Longvas
Oppmåling AS som underleverandører.