ANLEGGET: Løsningen bygges inn i containere og plasseres på anleggene. Dette gjør det fleksibelt og det tar ganske liten plass.
Denne løsningen kan spare tunnelbransjen for millioner
– Vi har kalkyler fra standard tunnelanlegg som viser at man kan spare fra 700.000 kroner til én million i måneden. I tillegg kommer CO₂-reduksjon på 75-80%, og en HMS-gevinst på toppen av dette igjen.
Påstanden kommer fra Kjell Osen. Han er tidligere driftssjef hos
AMV, og påtroppende daglig leder i de to AMV-eide selskapene Containertech i
Askim og Skild i Bygland. Sammen har selskapene utviklet en løsning for å rense
boreslam slik at man skiller ut tørrstoff, og ikke minst presser ut vannet som
kan renses og benyttes i driften på nytt.
Oppstart i 2014
Aller først, litt om bakgrunnen for løsningen: I 2014 etablerte
AMV et selskap sammen med Kjell Rune Heia. Selskapet med base i Bygland på
Sørlandet, startet etter hvert utviklingen av en trykkfilterløsning for å rense
nettopp boreslam. Grunnen var at myndighetene satte stadig strengere krav til
utslipp av vann og slam fra boreprosesser. Spesielt fra tunneldrift kan
boreslammet inneholde både betongrester og tungmetaller.
Annonse
Tradisjonelt samles borevann i store vannkar/containere der
partikler blir delvis sedimentert til boreslam ved hjelp av tyngdekraften. Boreslammet
inneholder da fortsatt typisk 70% vann, og kjøres videre til godkjent deponi
ved hjelp av sugebil. Dette betyr at man bruker unødvendig mye ressurser og kostnader
med transport, siden man i utgangspunktet kun behøver å deponere tørrstoffet.
Utslipp fra bilene kommer i tillegg, samt at færre biler i tunnelprosjektet
også gir en HMS-gevinst.
Vann presses ut
Løsningen til Skild går på at vannet fra boringen samles og
presses gjennom et trykkfilter. Ut kommer vann, mens tørrstoffet blir liggende
igjen på filterduken. Vannet går videre til rensing for olje eller tungmetaller,
samt at pH-verdien reguleres, mens tørrstoffet samles og transporteres til
godkjent deponi i et vesentlig mindre volum. På noen prosjekter kan man også kontrollere
tørrstoffet, og dersom det er innenfor gjeldende krav, kan det legges i grøfter
eller brukes til andre formål i tunnelprosjektet. Dermed slipper man altså å
transportere det bort i det hele tatt. Tørrstoff som ikke er innenfor kravene,
må fortsatt kjøres på deponi som tidligere.
Så til det andre selskapet som er involvert i nyheten, Containertech
fra Askim i Viken. Dette selskapet har i en årrekke vært ledende på å levere
tradisjonelt vannrensesystem for boreslam, og løsningene er bygget i
containere. Gründeren av selskapet, Trond-Aage Krosby, hadde 25 år bak seg
innen containerbransjen før han etablerte Containertech. Ideen med det nye
selskapet var å tilby et bredt produktspekter av skreddersydde
containerløsninger, og derav blant annet løsningen med vannrensingen av
boreslam.
Siden Skild og Containertech har hatt komplementære produkter i
forhold til vannrensing, har de samarbeidet en hel del om leveranser de siste
årene. Da muligheten for å kjøpe Containertech i 2021 kom opp, var det et
enkelt valg for AMV. Kort oppsummert ble dermed den første
filterpresseløsningen montert i containere og overlevert til Implenia
Stangeland på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal i Agder. Der har entreprenøren
brukt løsningen siden, først som et testprosjekt og kun leie av containerne,
men senere er de kjøpt ut og eies nå av arbeidsfellesskapet.
Da Nye Veier sendte ut en pressemelding fra prosjektet i vinter,
hadde entreprenøren produsert opp mot 400.000 liter tørrstoff, hvor rundt 95%
av dette kunne legges i linjen i tunnelprosjektet.
Reduserer forbruket
Osen i Containertech sier at man ved tidligere metoder (som er
helt vanlig i de fleste tunnelprosjekter fremdeles) kjører bort 60-70% vann som
kunne vært gjenbrukt. Dette vannet kjøres bort fordi det blir med slammet (ca. 30-40%
av volumet) som må kjøres på deponi. Det er her den store gevinsten kommer; i
sparte kroner, redusert transport og utslipp.
Osen sier at Implenia har lagt inn en ny bestilling av
renseanlegget, til kontrakten selskapet har fått på Rogfast. Denne skal ha en
filterløsning kombinert med HMR (Heavy Metal Removal). Dette er containerløsning
som benytter seg av Leca Filtralite HMR for rensing av tungmetaller.
– I tillegg har vi flere leveranser som skal ut nå i mars til
andre aktører, sier Osen.
Tøft miljø
Han sier det er vanskelig å uttale seg om prisen på et anlegg,
fordi anleggene bygges ulikt opp etter behov og kapasitet, men han er ikke i
tvil om at dette blir et viktig produkt for dem i fremtiden, og at det også kan
passe fint til andre formål innen industri, byggegroper, gruver osv.
– Vi har brukt store ressurser på å utvikle dette, og det
vanskeligste har vært å finne en robust nok filterløsning for å håndtere de
store variasjonene i slammet. Det er et tøft miljø, og slammet inneholder ofte
betong som er noe av det tøffeste man kan presse gjennom, sier Osen.
Som nevnt kommer Osen til å overta som daglig leder i både Skild
og Containertech for å følge satsingen videre, men er glad for å ha med både
Kjell Rune Heia og Trond-Aage Krosby på laget. Han bor i Flekkefjord der AMV
har sitt hovedanlegg, men pendler en del mellom Flekkefjord, Bygland og Askim.
Osen legger til at utstyret også kan leies, og at dette vil
kanaliseres gjennom utleieselskapet RG Tunnel (som Rental Group og AMV eier sammen).