KOSTNADER: Dozerdrift AS sier det skal godt gjøres å få nok betaling for brøyteoppdrag til at bedriften sitter igjen med noe etter lønn, diesel og slitasje på utstyret.Foto: Klaus Eriksen
Derfor kan ikke Dozerdrift ta driftskontrakter
RØDBERG: En entreprenør som Dozerdrift AS i Rødberg i Numedal kunne sårt trengt driftskontrakter, spesielt for å holde staben i arbeid om vinteren. Men hadde de vunnet driftskontrakten i sitt område til gjeldende priser, kunne det veltet selskapet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Kanskje høres dette dramatisk og overdrevent ut, men Ole Jacobsen er dønn seriøs når vi treffer ham på kontoret til Rødberg-entreprenøren med røtter tilbake til 1949. Frem til 2013 hadde Dozerdrift AS sammen med Nore og Uvdal-entreprenøren O. Nørstebø & Sønn AS, driftskontrakten på totalt 428 km veinett i Numedal og noen tilhørende kommuner.
Sammen etablerte de Numedal Veidrift AS som håndterte kontrakten med Statens vegvesen, men de tapte kampen da ny kontrakt skulle fordeles i 2013, og i 2018 var de ikke med i kampen engang. Nå tar Dozerdrift kun veivedlikeholdsjobber som underentreprenør for andre.
- I 2013 var det veldig surt ikke å vinne, men i 2018 leverte vi ikke tilbud. Hadde vi fått den kontrakten på prisene som gjelder, kunne det veltet hele selskapet, sier Ole Jacobsen i Dozerdrift AS.
Annonse
Viktig i distriktene
Den kanskje største gevinsten med driftskontrakt for entreprenører i distriktene, er at de bidrar til nok jobb for de ansatte om vinteren. I sommerhalvåret er det oftest tilstrekkelig med andre typer arbeid.
Jacobsen håper nå at funksjonskontraktene (driftskontraktene) med Statens vegvesen har nådd bunnen hva gjelder priser og innretningen i kontraktene. Han gir noen eksempler på priser i kontrakter han kjenner til, uten å presisere hvilke: 7 kr minuttet med å spre strøsand, 12 kr minuttet med fastsand og 14 kr kilometeren med brøyting. Men dette gjelder kun når sprederen går og når plogen er senket, og maks hastighet kan bare være 40 km/t.
Risiko på entreprenøren
Innretningen på kontraktene har skapt dilemmaer. For det første er prisene så lave at for Dozerdrifts del, påpeker Jacobsen at de ikke kunne tjent penger på slike avtaler som han viste til. Lønnsutgifter, diesel og slitasjekostnader er høyere enn inntjeningen kan bli.
Og det er mer: At man ikke får betalt når man kjører med spreder slått av, eller med plogen hevet, medfører unødvendig strøing og brøyting. Entreprenørene har rett nok en beredskapssum i bunn, men Jacobsen sier regnestykket for Dozerdrift ikke ville blitt positivt uansett hvordan man vrir og vender på det. I hvert fall ikke med prisene som er skissert.
Han sier at prisene nå er i ferd med å bevege seg i riktig retning, men fra et altfor lavt nivå.
- Jeg har et konkret eksempel der vi måtte rykke ut for å salte et spesielt glatt område et stykke unna der bilen sto parkert. Frem til stedet var det tørr og fin vei. Etter tur retur og et oppdrag som varte to og en halv time, fikk vi betalt 176 kroner for oppdraget. I prinsippet betyr det at man må starte saltingen med en gang man kjører ut, selv om det ikke trengs. Og så oppfordres entreprenørene til å salte smart! Dette henger ikke på greip, sier Ole Jacobsen.
Jobb i tøffe forhold
Et annet ankepunkt han har, er at dersom man for eksempel salter og brøyter samtidig, så får man bare full betaling for én av oppgavene. Kanskje man får halv betaling for det andre om man kombinerer, men uansett så oppfordrer systemet ifølge Jacobsen ikke til effektivitet.
Alt skal loggføres via flåtestyringssystemer og GPS. Dette høres i utgangspunktet positivt, men utfordringene kommer når dekningen er dårlig eller om systemet skulle svikte. Det kan være så banalt som at en kobling slipper når det rister, eller at vær og vind ødelegger for dekningen. Og slike ting kan skje, og skjer, påpeker Ole Jacobsen.
- Alt som ikke er logget, får man ikke betalt for. Når prisen er lav i utgangspunktet, så er det kritisk om noe oppstår, sier Ole Jacobsen.
Komplisert utregning
Kona Sonja Levorsen jobber også i selskapet, og det er hun som innhenter data og detaljer fra veivedlikeholdsoppdragene for å levere grunnlag til fakturering. Det er blitt en krevende jobb.
Dozerdrift jobber nemlig på fire forskjellige driftskontrakter, og har selv 25 underentreprenører som skal administreres!
- Det rapporteres i en rekke ulike systemer, og det er masse skjemaer som må fylles ut for å få betalt. Vi må manuelt gå gjennom hver eneste brøytelinje og dobbeltsjekke at alt er kommet med. Kun GPS-logging godkjennes, og om disse systemene skulle være ute av drift må man bevise at jobben er utført. Når det er hektisk med mange ute i sving, tar dette veldig mye tid å dobbeltsjekke og registrere for å fakturere for oppdragene. Vi må også føre mannskapslister til SVV hver eneste dag. Videre må hver fører gå inn i en egen app når de skal brøyte og en annen når det er avvik. De har veldig mye å tenke på når de er ute på veien, og i tillegg er det ofte i dårlig vær med de utfordringene det har, sier Levorsen.
Førerne må også gjennom kurs som vinterkurset til SVV, MHS-kurs, brannførstehjelp og arbeidsvarsling før de kan sette seg i en brøytebil.
Etablerte ny avdeling
Som et resultat av å miste driftskontrakten i hjemområdet i Numedal, måtte Dozerdrift AS tenke nytt for å kunne holde på de ansatte. Derfor etablerte de egen avdeling på Lierskogen mellom Drammen og Oslo, og regner på oppdrag i disse områdene. Mens Ole Jacobsen leder Rødberg-avdelingen, er det bror og daglig leder Tor Jacobsen som styrer skuta i Oslo-området.
- Vi hadde aldri klart å holde så mange i arbeid om vi ikke hadde hatt kontrakter i Oslo-området, sier Ole Jacobsen om selskapet som har 38 ansatte totalt.
Dozerdrift AS er en virkelig tradisjonsrik entreprenør som har de første spede røttene tilbake til 1949. I 1952 ble Dozerdrift AL stiftet av Ernst Jacobsen, og selskapet har alltid vært familiedrevet siden.
Da AT.no var i Rødberg, traff vi Arnt Jacobsen (82), sønnen Ole (51) og hans sønn Bjørn (17) som tar utdanning som mekaniker (Tipp) ved Numedal vgs. Arnt drev selskapet etter Ernst og før Tor og Ole. Neste mann ut er Bjørn som selvsagt allerede er innrullert i selskapet med oppgaver. Nå er også han klar for å brette opp ermene for selskapet i fremtiden. Med eller uten driftskontrakter.
PS: Stor-entreprenøren NCC Norge AS (Road Services) vant driftskontraktene i Numedal i 2013 og i 2018. Jacobsen påpeker at han ikke ønsker å legge seg ikke borti hvordan NCC gjør det, men at han uttaler seg på sitt selskaps vegne, og at han tror mange lokale entreprenører i Norge vil kjenne seg igjen i deres utfordringer.