Solnes Multiservice fra Kvæfjord

OPPSTILLING: Noen av de ansatte foran sju (av åtte) traktorer i Solnes Multiservice. Fra venstre er Sander Bernhardsen (John Deere), Einar Gangss (Fendt), Julian Solnes (Fendt), William Trydvang (John Deere) og Bjørn Are Johansen (John Deere).

- Det har alltid vært traktor for meg

Julian Solnes (36) startet opp med to tomme never og en traktor i 2016. Nå er det åtte ansatte og åtte traktorer i firmaet Solnes Multiservice. Eieren sier det er viktig at de ansatte trives, og han strekker seg rimelig langt når det kommer til ekstrautstyr. Her er det full pakke som gjelder!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

STRØKENT: Garasjen/verkstedet til Solnes Multiservice. Julian Solnes gravde ut plassen selv med en 5-tonner. - Jeg jobbet hver kveld og helg og lang tid, og kjørte bort sikkert 500 lass, sier han.

Solnes har kjørt både maskin og lastebil som ansatt for andre tidligere, men han visste allerede som ung gutt at han en vakker dag ville starte opp for seg selv.

At han har valgt å satse på traktorer fremfor lastebiler, hadde han nok også hatt en magefølelse for i ganske lang tid. Og slik ble det, noe han ikke har angret på i ett sekund.

Ikke gnien

- Det er lett å få folk til å kjøre, og traktorer er veldig anvendelige og kommer frem overalt. De er heller ikke så dyre i drift, verken med tanke på avgifter eller å skru på, sier Solnes.

LEKKERT: Skap, verktøy, orden og rent inne i lokalet.

Traktorene er kanskje ikke så dyre i drift, men når det kommer til inngangsbilletten for traktorene han kjøper seg, så snur ikke Julian Solnes på hver krone. Hver traktor pyntes gjerne opp for 100.000 kroner ekstra.

- Det er viktig at de ansatte trives, og vi trenger mye lys. Det er mørkt her oppe, sier han som en forklaring.

Garasjepalass

JOHN DEERE: Ett av to traktormerker i bedriften.

Vi treffer ham hjemme der han bor i Borkenes, Kvæfjord kommune, like utenfor Harstad. Et område bak huset, inn mot en skråning, har han selv gravd ut og fått bygget en garasje for å kunne ta service på utstyret i firmaet.

Det tar ikke mange sekunder fra vi går inn i garasjen, før vi forstår at Julian Solnes er glad i å ha det fint, og at saker og ting skal være «ordentlig». Gulvet er skinnende rent, verktøy er systematisk plassert, ikke en oljeflekk å se, skap og hyller er i samme røde farger, det er lys overalt og innerst i hjørnet er det en hyggelig sofakrok og et lite kjøkken. Et par Fendt- og John Deere-skilt har også fått gode plasseringer i lokalet.

FENDT: Det andre traktormerket som slipper inn garasjeporten.

- De ansatte får velge traktor blant disse to merkene, og grunnen er at vi er veldig fornøyde med Eikmaskin og Felleskjøpet som begge har lokale avdelinger i nærheten og utfører service når vi trenger det, sier Solnes før han legger til at også snøryddingsutstyret leveres fra de to nevnte forhandlerne.

Sine favoritter

Nå består traktorparken av tre John Deere (to 6155R med 200 hk, og én 6215R med 240 hk), samt fem Fendt 724 med 240 hk.

- Gutta som er oppvokst på gård velger ofte John Deere, mens Fendt foretrekkes ofte av andre. Begge traktorene har sine fordeler og ulemper. Fendt har hydrostatisk drift og går mykere, mens det er litt mer trøkk i John Deere når man trekker tunge lass, sier Solnes.

Ved nærmere studie av traktorene, ser vi de er spekket med lys utvendig og innvendig, samt flotte innredninger. Det skal heller ikke stå på lydanleggene, får vi opplyst.

SAMLINGSLOKALE: De ansatte kan bruke både verksted og samlingskroken innerst. Lokalene har innlagt gulvvarme.

- Forhandlerne kaller det Solnes-edition når vi bestiller ny traktor fra fabrikk, det vil si alt vi skal ha med alt de kan putte på av lys og lyd. Resten skrur vi på selv etter levering, smiler eieren.

13 brøyteroder

Solnes Multiservice har også tre gravemaskiner (to Komatsu på 5 og 8 tonn, samt en 18-tonns Kobelco), maskinhenger (Gigant), fire dumperhengere (Gigant, Foss-Eik, Tor og Stronga), samt drøssevis av snøryddeutstyr som U-ploger, vikeploger, strøkasser og mange bakmonterte freser. For det er brøyting som er blitt det store for entreprenøren. Alle traktorene går i brøyting om vinteren.

BRØYTING: Over 50% av omsetningen i selskapet er brøyting, og det har 13 brøyteroder.

- Mange mener det er litt overkill å ha så store traktorer i brøyting, men om sommeren vil vi bruke dem til å trekke tunge lass. I tillegg har jeg som filosofi at man må ha nok krutt i tønna, sier Solnes.

Selskapet har 13 brøyteroder i tre kommuner. Totalt er det rundt 100 km vei, og rodene bringer inn rundt åtte millioner kroner pr. sesong. Brøyting står for over 50% av omsetningen til selskapet.

Tøff vinter

TØFFE: Solnes Multiservice kjøper svarte traktorer så langt det lar seg gjøre.

Solnes Multiservice har fått kontrakt på roder som er «godt spredd», men som passer godt for bedriften fordi mange av de ansatte også bor «godt spredd» på omtrent de samme stedene. I klartekst betyr det at mange av de ansatte bor strategisk til for å dekke rodene effektivt. De har traktorene og utstyr hjemme hos seg selv, og det er bokstavelig talt kort vei ut når snøen kommer. Og det kan bli, eller rettere sagt, det blir alltid mye jobb i perioder på disse rodene.

- Det har vært en h … … vinter. På julaften var det bare å svelge ribba og komme seg ut, og siden har vi vært ute. Det har vært snø, storm og relativt mildt for å være her. Nå er det imidlertid rolig og vi bruker tiden til å gå over utstyret, sier han til oss når vi treffer han i midten av mars.

LITT EKSTRA: Gjengen i Solnes Multiservice har mye lys, både utenfor og inne i hytta.

Bytte sommerstid

Enn så lenge klarer ikke firmaet å ha drift på alle traktorene om sommeren, men Solnes sier de eldste er betalt ned og koster ikke mye å ha stående i perioder av året.

Selvfølgelig ser han alltid etter arbeid, og håper å ha så mange som mulig i drift, men kabalen må også gå opp i forhold til antall ansatte og andre maskiner som er i drift om sommeren.

De er stadig blitt flere i Solnes Multiservice. Det begynte med én, og for ikke lenge siden var de fem. Nå er de åtte, og sjefen selv begynner å kjenne at det nærmer seg en grense for hva som er hensiktsmessig å administrere i tillegg til å jobbe full tid i traktoren. Selskapet har vært Gaselle-bedrift to år på rad, og sikter mot et tredje strake i 2022.

HENGERE: Tre hengere på plass, Western fra Torp Maskin, Gigant fra Mørk Maskin og Foss-Eik. Hengerne er valgt ut fra lastemaskin og bruksområder.

- Jeg har ikke helse til å ha flere ansatte nå, sier Solnes litt på spøk, men kanskje mest på alvor.

Hever guarden

Avslutningsvis ønsker Solnes å påpeke at traktor er det beste for hans virksomhet, men at lastebiler definitivt er best på transport på lengre avstander. Han værer at en del lastebilfolk kommer til å «ta han» på noen av påstandene i artikkelen.

- En fordel med traktor og henger er at én person kan frakte maskin (5- eller 8-tonner) på planet og utføre jobber alene. Og når vi transporterer, så er det ofte ikke så lange avstander. Traktorene kjører i over 50 km/t, og det er ikke så ofte fartsgrensene er så mye høyere i de områdene vi jobber, sier Solnes.

BUKETT: Sju av åtte traktorer i Solnes Multiservice i Borkenes i Kvæfjord kommune, oppstilling på rekke og rad.

.

Powered by Labrador CMS