KLIPPET SNORA: Vegdirektør Dahl Hovland og prosjektleder Kenneth Dokken i Brødrene Dokken AS holdt i snora da samferdselsminister Nygård markerte åpningen av «god som ny» E16 i Valdres. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen Statens vegvesen

- Dette er måten å bygge på

Det var med pomp og prakt at en «god som ny» E16 mellom Fagernes og Øylo ble åpnet mandag 15. januar. Samferdselsministeren vil har mer av slike prosjekter.

Både vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var tilstede på markeringen av at E16-strekningen mellom Fagernes og Øylo ble åpnet.

I en pressemelding skriver Statens vegvesen at både trafikantene i Valdres og de som reiser mellom øst og vest i landet, har fått en bedre og tryggere vei nå. Samtidig danner Valdres modell for utvikling av riksvegene i hele landet

Store deler av den 41 kilometer lange strekninga framstår som ny, men utgangspunktet har vært å ta vare på mest mulig av eksisterende vei, til det beste for økonomi, klima og miljø.

– Valdresmodellen innebærer at vi tar vare på det vi har, utbedrer der vi kan og bygger nytt der vi må. Ved å involvere entreprenøren helt fra starten, er vi sikret gode løsninger og mest mulig vei for pengene. Erfaringene fra Valdres vil vi ta med oss i utviklingen av riksveiene flere andre steder i landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Tryggere og bedre

E16 er utvidet i bredden og har fått rumlefelt, kurver er rettet ut, sikten er bedret og rasfarlige partier sikret. Strekningen har fått færre og tryggere avkjørsler, og det er bygd gang- og sykkelvei ved Røn som også har fått trafikklys. I tillegg er dreneringen utbedret, slik at veien skal være bedre sikret mot flom og andre skader.

Rammen («design to cost») var på 500 millioner kroner. Justert for dagens kroneverdi og inkludert et ekstra fjellsikringsprosjekt, er sluttsummen 615 millioner.

Tidlig involvering av entreprenør

Brødrene Dokken AS har vært hovedentreprenør, og de har vært med helt fra starten.

SOM NY: E16 gjennom Valdres framstår som ny. Her fra Reiensvingen. Foto: SVV

– Det vanlige er at entreprenørene starter sitt arbeid når Statens vegvesen er ferdig med planlegging. Valdresmodellen innebærer at entreprenøren er med helt fra arbeidet med reguleringsplan. Slik bruker vi deres kompetanse og evne til å finne gode løsninger, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Bredt samarbeid

Hun berømmer også kommunene for et godt samarbeid i prosessen.

– Hele regionen, med ordførerne i spissen, har jobbet målrettet sammen med næringslivet og Statens vegvesen i mange år for å få til bedre vei gjennom Valdres. Nå ser vi resultatet av arbeidet i bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet, sier vegdirektøren.

God som ny

Det var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som klipte snora som markerte den viktige milepælen på E16.

– I dag klipper vi ikke snora for åpning av en ny vei. Vi markerer utbedringen av en ny vei som er god som ny. Det er dette vi skal ha mer av. På samme måte som at flere kjøper brukt på Finn.no eller syr og lapper klærne sine, er kanskje å ta vare på det vi allerede har et tegn i tiden, sa samferdselsministeren under markeringen.

Utbedrer resten av E16 i Valdres

Samferdselsministeren var også glad for at Statens vegvesen vil sette i gang med oppgraderingen av den siste delen av E16 i Valdres, som går mellom Hausåker og Lomen, som har svært dårlig standard sammenlignet med den «nye» E16.

Statens vegvesen har satt av penger til oppstart i årets utbedringsbudsjett. Etter planen kan parsellen – og dermed hele strekninga mellom Slidre og Øylo – være oppgradert til en jevn god standard i løpet av 2025.

Powered by Labrador CMS