NY BRU: Slik blir nye Storslett bru. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Rannveig Haugen Stiberg
Disse tre vil bygge nye Storslett bru
Tre entreprenører er med i kampen om å bygge ny bru på E6 i Nordreisa. Brua skal bygges på en fotballbane, og skyves på plass over Reisaelva når den er klar.
Den nye brua skal bygges på Storslett, kommunesenteret i
Nordreisa kommune i Nord-Troms. Brua består av to adskilte konstruksjoner, og
skal erstatte dagens to bruer som ble bygget i 1955. De gamle bruene er i
dårlig stand. De er for smale til at to vogntog kan møtes, og har både vekt- og
høydebegrensninger.
Nye Storslett bru skal bygges i dagens veilinje. Ei bredere
bru med økt bæreevne og god tilrettelegging for gående og syklende skal gi
bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.
E6 gjennom Nordreisa er hovedvegen mellom Finnmark og resten
av Norge. Eneste omkjøringsveg er via Finland. Storslett bru har en
gjennomsnittlig trafikk på 5000 biler i døgnet.
Disse vil bygge brua
De som har levert tilbud på nye Storslett bru er
(entreprenør og deres tilbudssum eks. mva.)
Christie & Opsahl AS med 226.601.762
Hak Entreprenør AS med 257.189.762
Implenia Norge AS med 288.724.669
Statens vegvesen skal nå kvalitetssikre tilbudene, før
kontrakt inngås.
Planen er at entreprenøren som får oppdraget skal starte opp
i løpet av våren 2024, og at ny bru over Reisaelva blir ferdig høsten 2026.
Ny bru skal bygges på land
Statens vegvesen tar i bruk en byggemetode som kun har vært
brukt på noen få bruer i Norge tidligere. Nettverksbuebrua i hovedspennet over
Reisaelva skal bygges på land, og Vegvesenet har leid en fotballbane like ved
til byggearbeidet.
– Vi bygger den nye brua på fotballbanen. Når den er ferdig,
frakter vi den bort og skyver den på plass over elva. Der blir den plassert på
midlertidige fundamenter nedenfor den gamle brua, og veien legges om. Så blir
gammelbrua dratt av og fraktet til fotballbanen for demontering. Nye brukar
bygges etter at de eksisterende er fjernet. Til slutt skal den nye brua flyttes
over på de nye brukarene, sier byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen.
Statens vegvesen vil trenge ei helg uten trafikk når den
siste operasjonen skal gjøres, noe som etter planen skal skje i mai/juni 2026.