VEIBELYSNING: Hålogalandsbrua på E6 er et av punktene som skal driftes i konkurransen.
Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen.
Disse vil drifte elektro på riksveiene i Hålogaland
FIRE ENTREPRENØRER: Konkurrerer om å få drifte elektroinstallasjoner på riksveiene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
Den entreprenøren som blir valgt, skal drifte og vedlikeholde veilys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksveiene. Det er Statens vegvesen som er oppdragsgiver.
I tillegg til de 3550 veilysene langs E10, E6, riksvei 85 og riksvei 83, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs veiene.
Mer teknologi langs veiene
– Veinettet vårt har blitt mer teknologisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir Statens vegvesen og trafikantene nyttig sanntidsinformasjon. God drift og vedlikehold er like viktig her som på selve veien, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.
Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er at veitrafikksentralen får øyeblikkelig varsel når det skjer hendelser i en tunnel.
Disse entreprenørene konkurrerer
Til sammen fire elektrobedrifter har meldt interesse for elektrokontrakten:
BMO Elektro AS
El-Team AS
OneCo Network as
SET ELEKTRO AS
Sikker og grønn drift
Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før kontrakt inngås i løpet av våren.
– Den entreprenøren som vinner kontrakten må være forberedt på å tenke utenfor boksen, være løsningsorientert og klar til å løse mange spennende oppgaver. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Et eksempel er at det nå er installert et lidar skannersystem på E10 på Bjørnfjell, som gir tidlig varsel hvis kjøretøy stanser på fjellovergangen, sier Stein-Roar Sørensen.
Statens vegvesen krever at veidriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i utlysningen om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.
Dette er kontrakten
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvar på de elektriske anleggene på riks- og europaveier, inkludert gang- og sykkelveier. De aktuelle kommunene er: Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Lødingen, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Narvik, Evenes, Gratangen og Lavangen.
Kontrakten dekker 660 kilometer vei og følgende elektriske anlegg:
• 3550 lyspunkter utenfor tunnel
• 35 tunneler med elektriske anlegg
• 18 bruer med elektrisk anlegg
• 15 trafikksignalanlegg
• 15 værstasjoner
• 48 tellepunkter
• 12 fartsmålere
Elektrokontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.