De nye
gressklipperne Ze-421 og Ze-481 er skreddersydd for «miljøbevisste kunder som
kommuner, entreprenører og huseiere med store gressplener».
Kjetil
Nilsson, daglig leder i Nellemann Machinery som er distributør av Kubota-gressklipperne i
Norge, understreker Kubotas engasjement for en karbonøytral verden innen 2050:
–
Kubota svarer på etterspørselen etter nullslippsprodukter.
Ze-Zero-turn-modellene oppfyller ikke bare produktivitetskravene, men gir også
økt komfort gjennom lavere støy og vibrasjon, sier han.
Annonse
Drives
av tre elmotorer
De nye
Ze-klipperne drives av tre elmotorer: to for drivhjulene og en
for klippeaggregatet. Batterikapasiteten justeres etter arbeidsforholdene ved å
velge mellom tre arbeidsmoduser: Eco, standard og boost.
BATTERIBYTTE: Batteriet kan byttes, slik at man alltid har et oppladet batteri tilgjengelig, for kontinuerlig klipping.Foto: Kubota
Batteriet som er bak
på maskinen, har en kapasitet som tillater klipping av 15.000 kvadratmeter
gress.
–
Batteriet kan enkelt byttes for kontinuerlig klipping i høysesongen og lades
fra gressklipperen eller en separat lader, med en ladetid på omtrent fem timer,
sier Kjetil Nilsson.
Overvåkes
for optimal ytelse
Klippeaggregatets
fremdrift overvåkes kontinuerlig for optimal ytelse, og hastigheten justeres
automatisk for å opprettholde klippekvaliteten ved tung belastning. Ze-serien
tilbyr 42- eller 48-tommers siderullklippeaggregater, begge med mulighet for
mulching.
–
Løfting og senking av klippeaggregatet styres enkelt med en fotpedal, og en
hurtigvalgsjustering gir enkel innstilling av klippehøyden. Komforten for
brukeren ivaretas med en justerbar ryggstøtte, armlener og ekstra
korsryggstøtte, sier Kjetil Nilsson.
Ze-serien
ble utviklet med mål om å oppnå høy komfort og enestående klippekvalitet for at
maskinene skal kunne gjøre jobben gjennom en hel arbeidsdag. Omfattende testing
i hele Europa skal sikre konsistent ytelse uavhengig av gressforholdene.
De nye
gressklipperne i Ze-serien ble først presentert på Saltex-messen i
Storbritannia, og vil være tilgjengelig på det europeiske markedet fra april
2024.