VENDBAR HYTTE: Hytta Energreen ILF Alpha vendes inntil 90 grader i retningen der man skal klippe.

Energreen Alpha holder seg langt under veiens aksellast

KULSTAD: Med kran på siden av bæremaskinen og midt mellom akslingene, samt totalvekt på 14,5 tonn, trenger ikke den kommende Energreen ILF Alpha-kantklipperen dispensasjon når den skal i drift.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

KRAN PÅ MIDTEN: Innfestningen til kranen sørger for jevn fordeling av vekt mellom akslingene.

Akkurat dette er et meget viktig poeng å presisere for Morten Kulstad i Kulstad Maskin AS som importerer de italienske veivedlikeholdsmaskinene.

- For mye aksellast på vei er en utfordring, og vi vet om flere hjullastere med tunge kantklipperaggregater foran som har fått kjøreforbud. Det hjelper ikke at man har fått dispens og kan ha 12 tonns aksellast foran, dersom vekten er 14 tonn. Dette er noe Statens vegvesen har begynt å håndheve, og vi har fått flere henvendelser fra kunder som har fått kjøreforbud, sier Kulstad.

Spesiell oppbygging

Energreen-maskinen er bygget opp litt spesielt. Kranen er montert på siden og mellom akslingene slik at den fordeler trykket. Rekkevidden på kranen er 10 meter ut fra siden på bærekjøretøyet, og ytterst sitter det et klippeaggregat (kniver) med 150 cm klippebredde.

HØYDEN OGSÅ: Man kan også rense litt i høyden om det trengs. Kranen er 10 meter fra innfestningen på siden.

ILF Alpha-modellen er godt oppgradert fra Energreen ILF S1500 som den erstatter. ILF Alpha er kraftigere, har større motor (John Deere diesel, 173 hk, Steg V) og det er lengre akselavstand (2,5 m) på den nyeste modellen.

I tillegg er det ny hytte med betydelige oppgraderinger, både når det gjelder førerkomfort og betjeningen av maskinen. Hytta kan vendes inntil 90 grader slik at man kan se rett ut mot grøfta, men det er kanskje mest praktisk på vende hytta 45 grader under kantklipping ettersom man både må følge med til siden og fremover på veien samtidig. Energreen har også 4-hjulsstyring og transporthastighet på 40 km/t.

Første i mai

I mai leveres den første Energreen ILF Alpha-maskinen til Kulstad Maskin i Verdal. Morten Kulstad håper i det lengste å få med maskinen til Vei og Anlegg 11.-14. mai på Lillestrøm, men han tror at det kan bli litt snaut med tid.

- Maskinen er kjøpt inn som demomaskin, men er selvfølgelig til salgs om man trenger utstyr raskt. Neste maskin vil ta lenger tid, for vi opplever som mange andre at leveringstider kan være flere måneder. Det er også kostbart å ha flere maskiner til rundt tre millioner kroner pr. maskin stående på lager, forklarer Kulstad.

Powered by Labrador CMS