I 2020 ble det startet et felles prosjekt mellom Engcons eML (engcon Machine Link) og Volvo Smart Connect, noe som har ført til at de første kompatible maskinene - oppdaterte EC250E og EC300E - vil komme ut til verkstedene og Volvos og Engcons fremtidige kunder i første kvartal i 2021.

Engcon og Volvo i globalt samarbeid

I 2020 ble det startet et felles prosjekt mellom Engcons eML og Volvo Smart Connect, noe som har ført til at de første kompatible maskinene - oppdaterte EC250E og EC300E - vil komme ut til verkstedene og Volvos og Engcons fremtidige kunder i første kvartal i 2021.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Prosjektet er startskuddet for en global samarbeidsavtale mellom Volvo Construction Equipment og Engcon med mål om å tilby klargjorte maskiner der Engcons tiltrotator og sikre hurtigfester blir en integrert del av maskinen.

eML (engcon Machine Link) er Engcons løsning som sammen med Volvo Smart Connect, gjør at Engcons tiltrotator kan bli en nærmest integrert del av maskinen. Via et intelligent utformet grensesnitt, kan Engcons styresystem kommunisere med maskinens datamaskin både for styring av tiltrotatoren og integrasjon mot Volvos egenutviklede maskinstyringssystem Dig Assist.

- Gjennom denne intelligente løsningen, kan Engcons tiltrotator i prinsippet bli en fullt integrert del av maskinen, noe som gir mange fordeler: tidsbesparelse ved installasjon, opprettholdt CE-merking og direkte integrasjon mot Volvo Dig Assist for å nevne noen. Kundene kan glede seg over en fullt integrert løsning der kundenytte og opplevelse har vært i fokus, sier Fredrik Eklind, produkteier hos Engcon Control Systems.

- Med den vanlige kunden i fokus

eML er løsningen som gjør at Engcons eget styresystem DC2 kan kommunisere og dele informasjon med en maskindatamaskin og et maskinstyringssystem fra en originalutstyrsprodusent. Ved å kommunisere via CAN-buss (Controller Area Network) kan man både sende og motta informasjon raskt og sikkert – alt med en enkel elektrisk installasjon.

- Det er resultatet av et tett samarbeid og integrasjon av flere avanserte løsninger – tiltrotator, maskin og maskinstyringssystem – som gjør denne forbedrede helhetsopplevelsen mulig, med den vanlige kunden i fokus, sier Fredrik Eklind.

Integrasjonen har kommet så langt at kunden fra og med neste Dig Assist-oppdatering tydelig kan se at det er en Engcon som er tilkoblet. Dette fordi tiltrotatoren i Dig Assists grafiske grensesnitt følger Engcons signaturfarge.

Integrasjonen har kommet så langt at kunden fra og med neste Dig Assist-oppdatering tydelig kan se at det er en Engcon som er tilkoblet. Dette fordi tiltrotatoren i Dig Assists grafiske grensesnitt følger Engcons signaturfarge. Fra og med denne oppdateringen kan kunden også forvente andre smarte funksjoner som gir merverdi med tanke på utvekslingen av informasjon mellom Volvo Dig Assist og Engcons styresystem DC2.

- Maskinstyring er et betydelig verktøy for dagens operatører, i likhet med tiltrotatoren. Det er en kombinasjon der begge parter utveksler informasjon som lar kunden få alle fordelene med begge verktøyene, sier Fredrik Eklind.

Første kvartal 2021

Prosjektet med Engcons eML og Volvo Smart Connect har resultert i at de første kompatible maskinene vil komme ut til verkstedene og Volvos og Engcons fremtidige kunder i første kvartal i 2021.

- Prosjektet og det tette samarbeidet mellom Volvo og Engcon vil fortsette. Ambisjonen er at vi i løpet av 2021 vil se at flere av Volvos maskinmodeller lanseres med Volvo Smart Connect og at vi sammen vil videreføre utviklingen av intelligente og integrerte løsninger, sier Fredrik Eklind.

Powered by Labrador CMS