ENIGHET: Knut Sollesnes (t.v.) i Volvo Maskin AS og Bogdan A. Lis i If Skadeforsikring. Partene er enige om reglene for når førerhyttene på skadede anleggsmaskiner skal byttes eller repareres.Foto: Klaus Eriksen
Enighet mellom Volvo Maskin og If Skadeforsikring i «hyttesaken»
MASTEMYR: Volvo Maskin AS og If Skadeforsikring har kommet til en løsning i den såkalte «hyttesaken». Man følger produsentens anvisninger og bytter førerhytter som er skadet fremfor å reparere, uten at forsikringspremien økes.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Stridens kjerne er som følger: Forsikringsselskaper har ofte ønsket å reparere småskader på førerhytter, men maskinprodusenter og forhandlere kan ikke gå god for at sikkerhetsstrukturen (ROPS) på hytta er den samme etter at reparasjoner er utført. Spesielt utfordrende er det når andre enn maskinprodusentens egne verksteder eller godkjente samarbeidspartnere har utbedret skaden.
- Dette er en strid som har vart i rundt åtte år, sier fagansvarlig Knut Sollesnes hos Volvo Maskin AS.
Mange involvert
Annonse
Jurister, organisasjoner som Maskingrossisternes Forening og myndigheter som Finans Norge (FNO) og Arbeidstilsynet har involvert seg. På et tidspunkt ble det utarbeidet en tekst i avtaleverket om at «hytta skulle settes tilbake til opprinnelig stand», men dette løste ifølge Sollesnes egentlig ingenting. Tvert om.
- Det har egentlig vært en stillingskrig mellom forsikringsselskaper og leverandører de senere årene, sier Sollesnes.
For Volvo Maskins del kunne de delvis stikke hodet opp fra skyttergravene da de i fjor sommer hadde et årlig møte med Bogdan A. Lis, leder for If Skadeforsikrings avdeling for tunge kjøretøy og arbeidsmaskiner. If ønsket å komme Volvo Maskin i møte og bli enige i saken, og Volvo Maskin hadde samme innstilling. Partene sier de hadde samme utgangspunkt, nemlig at førerens sikkerhet er i fokus.
Dette ble de enige om
De ble enige om at If-forsikrede Volvo-maskiner med skade på hytta, skal undersøkes av merkeverksted før den videre skjebnen avgjøres. Selv ved små skader på ROPS-strukturen ble de enige om at hele hytta skal byttes. Hytta skal repareres dersom ROPS-strukturen ikke er skadet, men det er merkeverkstedet som skal ta avgjørelsen. Både Volvo Maskin og If sier avtalen «koster dem litt», men at det er innenfor det akseptable.
- Vi er enige med Volvo Maskin om at alle mindre reparasjoner på ROPS-FOPS-konstruksjonen går under en differensiert prising, og avtalen skal ikke påføre høyere premie for forsikringskunden. Vi måtte akseptere en litt høyere pris ettersom bytte av førerhytter koster mer enn reparasjoner, men det er innenfor det som er akseptabelt. Nå kan vi gå i takt med bransjen. Et samarbeide med bransjen er vårt mål, sier Bogdan A. Lis i If.
- Vi må nærme oss kostpris på små skader, men gjør dette for førerens sikkerhet. Det er det som er det primære, og det var utgangspunktet for både If og for oss, sier Sollesnes i Volvo Maskin.
Må ha kontroll
Han sier at det er ekstremt viktig å vite om en førerhytte har vært skadet eller ikke, uansett om maskinen brukes i Norge eller eksporteres til utlandet.
- Et liv i et annet land er verdt like mye som et liv i Norge, sier Sollesnes.
Lis fra If påpeker at mange maskiner leases, noe som gjør saken enda mer komplisert og kan medføre uklarhet om hvem som har ansvaret for tilstanden på hytta. Den nye løsningen rydder opp i slike uklarheter.
Vil ha med flere
- Volvo Maskin har vært ført ute med en slik løsning, men minst én stor leverandør til regner på det samme akkurat nå. I tillegg er flere andre i prosess, noe vi ønsker velkommen, sier Lis og legger til at If er på topp blant de fire største selskapene som forsikrer anleggsmaskiner i Norge.
- På vegne av Volvo Maskin skal jeg ikke legge skjul på at vi håper flere forsikringsselskaper blir med på dette, sier Sollesnes som innrømmer at det har vært mange utfordringer saker mellom dem, forsikringsselskaper og maskineiere gjennom flere år nå.
- Et ordinært førerhytte skift koster alt fra 100.000 til 500.000 kroner å bytte ved store skader, inkludert arbeidet. Det er kostbare saker, og det er klart det har vært konflikter når vi som leverandør ikke har kunnet godkjenne en maskin fordi hytta er reparert av andre utenfor vår kontroll ved skader på ROPS-FOPS-konstruksjonen. Vi er derfor glade for å kunne tilby hytteskift ved mindre skader med tilnærmet samme pris som en reparasjon, og samtidig ivareta førerens sikkerhet og maskinens annenhåndsverdi.