OMFATTENDE BYPROSJEKT: Skandinavias første elektriske trikkelinje skal få en etterlengtet oppgradering for å legge til rette for nyere trikkevogner.

Entreprise på rundt 400 millioner

SPORVEIEN: Neste år skal Briskebylinjen oppgraderes med full gatefornyelse.

Publisert Sist oppdatert

Som del av Trikkeprogrammet har flere av Oslos trikketraseer, gater og byrom blitt fornyet, der holdeplasser er oppgradert, og gamle- og slitte trikkeskinner er skiftet ut. Enkelte steder er gatene fornyet med nye vann- og avløpsrør. Nå skal deler av den historiske Briskebylinjen få en helhetlig fornyelse.

Den folkekjære Briskebylinjen, «Blåtrikken», ble åpnet allerede i 1894, og var på tidspunktet Skandinavias første elektriske trikkelinje.

Klarer ikke svingen

Et av problemene er at de nye trikkene ikke klarer svingene, ikke minst utenfor statsministerboligen.

Sporveien er byggherre for prosjektet, og vil i samarbeid med Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten, sørge for at strekningen får en helt ny drakt med nye skinner, gater, fortau, vann- og avløpsledninger, belysning og ikke minst holdeplasser tilpasset alle brukere. 

Det er strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass skal bli oppgradert.

Utlyses i februar

Prosjektet er i detaljplanleggingsfasen nå og Sporveien planlegger utlysning av konkurransen i februar i 2025.

400 millioner kroner

Da blir entreprisekontrakten på litt over 400 millioner kroner (anslått).

Det skal masseutskiftes til ca. 1,2 meter under asfalt samt i dypere grøfter på mellom to til tre meter. Og det blir strenge miljøkrav siden Oslo kommune fra 1. januar 2025 stiller krav til at bygge- og anleggsplasser skal være utslippsfrie og massetransport skal være utslippsfri eller gjøres ved hjelp av biogassteknologi.

Oppstart mai 2025

På oppdrag fra Byrådsavdelingen for Miljø og samferdsel har Sporveien, i samarbeid med Norconsult, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten, gjennomført et forprosjekt, som viser at det er mulig å tilrettelegge for SL18 over Briskeby. Det vil innebære en totalopprusting mellom Riddervolds plass og Henrik Ibsens gate.

Oppstart av arbeidene er planlagt til mai 2025, med ferdigstillelse og ibruktakelse sent 2026/tidlig 2027.

BLÅTRIKKEN: Den folkekjære Briskebylinjen, «Blåtrikken», ble åpnet allerede i 1894, og var på tidspunktet Skandinavias første elektriske trikkelinje.

Helhetlig gatefornyelse

Deler av strekningen har i dag en sporgeometri som kun tillater trafikk med gamle SL79-vogner, og enkelte steder er bredden mellom inngående og utgående trikkespor så smal at to moderne SL18-trikker har vanskelig for å møtes. 

Strekningen fra Inkognitogata til Riddervolds plass er dessuten preget av slitte gater og fortau, og mange hovedvannledninger i området er rundt 100 år gamle og av svært dårlig forfatning. Vann- og avløpsetaten opplever brudd på disse ledningene ved at de tæres i stykker av rust. I tillegg skal nytt overvannssystem bidra til at gatene kan håndtere mer styrtregn og overvann i tiden fremover. Som en del av oppgraderingen av Briskebylinjen, vil Bymiljøetaten blant annet bidra med beplantning og bedre belysning, som vil invitere til opphold og trivsel i gatebildet. 

Arbeidet med Briskebylinjen omfatter derfor helhetlige fornyelse av gatestrekningen, der både Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune har sterke behov knyttet til infrastrukturen de er ansvarlig for. 

Powered by Labrador CMS