FULL FRES: Når snøen laver ned på Finnsnes i Troms, og det skjer ganske ofte i store deler av året, er det bare å fyre opp utstyret Anlegg & Maskin har stående klart døgnet rundt.

Eriksen-familien fra Sørreisa har drevet i over 50 år med veivedlikehold

FINNSNES: Vinter- og veivedlikehold har ligget i blodet på Eriksen-familien fra Sørreisa i Troms i mer enn 50 år.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Anlegg & Maskin AS er i dag eid av Lars Eriksen, Målselv Maskin & Transport AS og Haldorsen AS med én tredel hver. Selskapet har imidlertid utspring fra Eriksen-familien fra Sørreisa, etter at Arnfinn Eriksen begynte med traktorer for over 50 år siden. Og én type arbeid har bestandig stått nært Eriksen.

- Pappa har drevet med snørydding siden slutten av 60-tallet, og dette driver vi med fremdeles, sier Lars Eriksen.

30 år

Han tok over selskapet etter sin far for 30 år siden, i 1991. Lars kjøpte seg en stor traktor og den første Cat 938F som kom til kongeriket, en maskin han for øvrig har fremdeles, og begge gikk veldig mye i veivedlikehold om vinteren.

LANG ERFARING: Lars Eriksen (f.v., daglig leder) har selv vokst opp med vinterdrift og anleggsvirksomkhet. Også mange av de ansatte har lang erfaring, her Ove Ryeng (bas og maskinfører) og maskinfører Raymond Larsen (t.h.) Sammen har de ryddet snø på Finnsnes og omegn i mange tiår til sammen. Foto: Klaus Eriksen

I 1999 gjorde han om selskapet til AS, og i 2010 ble navnet på firmaet endret fra Lars Eriksen Maskin AS til Anlegg & Maskin AS. Da var også Målselv Maskin og Haldorsen AS (bil-relatert selskap) kommet inn på eiersiden (og er det fremdeles).

Vintervedlikeholdet står fremdeles sterkt i virksomheten, og selskapet med 12-15 ansatte har også fått en egen sommerkontrakt med kantklipping av hele kontraktsområdet. Lars Eriksen sier at selskapet nå har tre sesonger igjen av sin andre femårskontrakt under Presis Veidrift. Kontrakten består av vinterdrift av fortau og sykkelveier på Finnsnes.

- Vi er veldig fornøyde med Presis Veidrift. De har en ryddig og smal organisasjon, og er enkle å forholde seg til. Også fylkeskommunens folk her er flinke og forstår hva dette handler om, berømmer Eriksen.

Anlegg & Maskin AS fra Srreisa, Troms, har brytekontrakt i Finnsnes. Mars 2021. Foto: Klaus Eriksen

Flere bein

Men, det er et lite men. Prisene for veivedlikehold er presset, og Anlegg & Maskin «kjenner litt på den». Derfor må selskapet tenke på å ha flere bein å stå på.

- Vi har alltid basert oss på langtidsavtaler, spesielt mot veivedlikehold. Samtidig ser vi at vi blir sårbare, og ønsker å gå litt mer tilbake til prosjekt og tradisjonell entreprenørvirksomhet som vi drev mye med før, sier Lars Eriksen.

Når det er sagt, har selskapet bygget god kompetanse på å «ta vare på byen» når snøen laver ned. Dette er et samspill der aktørene må samarbeide. Selskapets ansatte koordinerer ryddingen av fortau med Presis sine brøytebiler som brøyter veiene, slik at snø fra vei ikke brøytes opp på rene fortau. Samtidig er det viktig at snøen som havner på fortauene fjernes raskt etter at veien er brøytet, for at fotgjengere ikke skal begynne å gå i veien fremfor å vasse i en halvmeter snø på fortauet.

- Det har vært en litt merkelig vinter i år, med veldig lite snø og både kaldt og mildt vær. Vi har hatt spesielt mange oppdrag denne vinteren med stikkrenner som fryser igjen, så «steameren» vår er blitt mye brukt, sier Eriksen.

Powered by Labrador CMS