Dette sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen,
og det han snakket om er at Ådalselva nord for Follum ved E16 i Hønefoss nå
skal sikres mot erosjon etter herjingene til «Hans» sist sommer.
Mandag 26. februar starter arbeidet med den varslede
erosjonssikringen av Ådalselva, Skadene skjedde da uværet Hans herjet. Anleggsarbeidene
betyr at den midlertidige omkjøringsveien som ble laget i fjor høst vil åpnes
på nytt, og lede trafikken over på Årbogveien, tidligere Follumveien.
E16 nord for Follum i Hønefoss ligger nær Ådalselva på et
parti der terrenget inn mot E16 er utsatt for utgliding og skred ved flom.
Uværet Hans førte til at strekningen ble truet, og det er kritisk viktig at
disse arbeidene blir gjort.
Annonse
– Om det ikke gjøres noe, så vil skråningstoppen stadig
nærme seg E16 og til slutt true veien. Det går stadig små overflateskred i
skredområdet og med eventuell vårflom så er det kritisk viktig å benytte det
tidsvinduet vi har nå for å ordne dette, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i
Statens vegvesen.
Har overvåket skredområdet
– Uværet Hans i starten av august 2023 førte til stor
vannføring i elva. Flomvann fra overløpet til kraftverket ble ledet rett mot
elvas yttersving, nedenfor E16. Hyppige utglidninger og undergraving av
elveskråningen førte til at det ble bygd en interimsvei over Treklyngen
industriområde til Follumveien og Risesletta. Trafikken gikk på interimsveien
så lenge det var aktiv erosjon langs skråningen, sier Eiterjord.
Statens vegvesen har i samarbeid med Ringerike kommune
overvåket det skredutsatte området over lengre tid og undersøkt det kritiske
partiet grundig.
Reetablerer tidligere omkjøring via midlertidig vei
Omkjøringen blir den samme som i etterkant av uværet Hans,
ved bruk av den midlertidige veien som ble etablert, og som ble brukt fram til
27. oktober.
– Da flommen gjorde at Ådalselva vasket ut terrenget og
skapte rasfare for E16 ved Follum i Hønefoss, så vi raskt behovet for å
etablere en midlertidig vei for E16 som kunne brukes når europaveien ble stengt
i påvente av sikring av strekningen forbi skredområdet. Den midlertidige veien
blir nå omkjøringsvei igjen, og gjør at trafikken vil bli ledet over på
Årbogveien, tidligere Follumveien, som brukes som delstrekning fram til krysset
på E16 nord for den skredutsatte strekningen.
Dette skal gjøres
• Erosjonssikringen
skal utføres som motfylling og plastring. Skredskråningen skal slakes ut.
• For å komme ned
til elva skal det bygges en anleggsvei fra E16 ved rasteplassen og ned til
skredgropa.
• Overvannshåndteringen
langs E16 skal bygges om for å få ledet overvann bort fra vegområdet nær
skredområdet og vestover.
Tiltakene vil bedre sikkerheten til skråningen og stoppe
erosjonen.
Utførende entreprenør for arbeidene er Anlegg Øst
Entreprenør AS. Den formelle sluttfristen for kontrakten er 28. juni 2024.
– Vi håpet imidlertid å være ferdig med hovedarbeidene i god
tid før det, men mildvær og mye regn kan påvirke arbeidene og varigheten, sier
Gunnar Eiterjord.
Nødvendig dialog og avklaringer og godkjenninger er gjort
med Ringerike kommune og NVE. Det etableres en sikkerhetsavstand på 20 meter
fra skredkanten og dagens elveskråning. Det er gjort grunnundersøkelser og
grunnboring før arbeidene nå starter.
– Statens vegvesen som byggherre og entreprenør har stort
fokus på sikkerheten under gjennomføring av disse arbeidene, sier Eiterjord.
Trafikksikkerhet
– Når vi har bygget en midlertidig vei, så betyr det at
veien ikke holder den samme standarden som øvrig E16. Vi vet også at det ikke
er en ideell omkjøring, og at den fører til en merbelastning for nærområdet. Vi
ber om at alle trafikanter er oppmerksomme på dette, følger skilting, tar
hensyn og kjører etter forholdene. Det er ekstra viktig å ta hensyn til myke
trafikanter. Det må forventes noe kø og lengre ventetid for eksempel ved
helgeutfarten, avslutter Eiterjord.
Alternativet ville vært å sende store mengder trafikk,
inkludert mange vogntog, gjennom sentrumsgatene i Hønefoss, med de
utfordringene det gir.