NYMASKINEN: Eurocomach 42ZT blir den første av nylanseringene importør Vinge Maskin AS leverer i Norge, og med denne får Frode Varholm mer kraft å rutte med. Foto: Eurocomach
Eurocomach speeder opp
LANSERING: Frode Varholm, Skodje ved Ålesund, blir første norske eier av den nye minigraverserien fra italienske Eurocomach.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Varholm har for lengst lagt inn bestilling på den nye Eurocomach 42ZT hos forhandler Vinge Maskin AS i Frosta. Maskinskifte var bestemt, han falt for nymaskinen, var ikke avhengig av eksakt dato for levering, men bestilte fordi han ønsket å sikre seg den første som kom. Mer om dette senere i artikkelen.
Nye minigravere
På tampen av fjoråret fikk daglig leder Johannes Vinge i Vinge Maskin AS bekreftet at Eurocomach var klar for lansering av en rekke splitter nye minigravermodeller i 2021, hvorav de første maskinene ble antydet levert til Norge i mars/april. I segmentet 4-5 tonn kommer det hele fire nye modeller, 42ZT og 50ZT (ZT for monobom) og 45TR og 55TR (TR for trippelbom).
Annonse
- Karakteristisk for alle nye modeller er at de har fått samme fengslede design som de tidligere lanserte Eurocomach-modellene 60ZT og 65TR. Nykommerne nyter også godt av ny teknologi som påvirker både ytelse og komfort, og de har fått den oppgraderte hytta, sier Johannes Vinge.
Kompakt bygd
Fellesnevner for 42ZT og 50ZT er at begge er korthekkmaskiner som svinger innenfor beltebredden. Også 45TR og 55TR er bygd kompakt slik at bakstussen ikke svinger vesentlig utenfor beltebredden. Et annet og meget interessant trekk Vinge påpeker, er at trippelbom-maskiner nå er i ferd med å få større aksept og er stadig mer populære hos norske brukerne.
Alle fire modellene er utstyrt med Steg V-motorer med Fan Drive, og de har motoreffekt som spenner fra 32,3 kW (43,9 hk) i 42ZT og 45TR til 42,6 kW (57,9 hk) i 50ZT og 55TR. Hydraulikksystemet er load sensing med elektronisk styrt pumpe for tre arbeidsmoduser (økonomi/standard/effekt) som velges etter arbeidet maskinen går i. Eurocomach benytter Kubota-motorer i nyhetene, mens både de aller minste minigraverne og de største modellene benytter Yanmar.
- Under utviklingen av sine nye modeller har vår italienske leverandør lagt stor vekt på design og eksteriør, og dette gjelder i minst like stor grad også førermiljøet. Maskinene har fått ny og større hytte med bredere dør. Innvendig i hytta er det lagt stor vekt på at føreren skal finne en optimal og riktig kjørestilling, og ha et komplett og intuitivt kontrollpanel å betjene foran seg. Datamaskiner hentet fra større maskiner i et tyngre segment, er benyttet i serien på 5-6 tonn, sier Vinge.
Tre-tonns segmentet
Ytterligere to nye minigravere som inngår i Eurocomachs tre-tonns segment, er modellene 28ZT og 35ZT. Begge er utstyrt med gummibelter. Den letteste, 28ZT, har driftsvekt på 2,7-2,8 tonn, mens 35ZT ligger i vektområdet 3,3-3,5 tonn, og begge har Kubota motor på 18,5 kW (25 hk). Maskinene er bygget som korthekksversjoner, og kan leveres både med hytte og canope.
- Hva med Eurocomach og elektrisk drift, Vinge?
- Den første fullelektriske maskinen blir 15X, og etter planen settes el-graveren i produksjon i 3. kvartal i år. Når den eventuelt blir klar for Norge kommer vi tilbake til senere, sier Vinge.
Nye Eurocomach 15X får driftsvekt på 1350 kg og vil ha beltebredde fra 790-1050 mm. Maskinen utstyres med canope-bøyler over førerplassen, og maskinen drives av en IPM 13 kW motor med 2800 o/min (22 kWt lithium-batteri). Driftstiden oppgis å ligge fra 4 timer til full arbeidsdag, avhengig av type arbeid. Ladetiden med 220V er på 12 timer, mens den med 380V hurtiglading kan reduseres til 2 timer.
20 år i bransjen
Med sitt ekspansive utviklingsprogram for Eurocomach-maskinene, vil det nok komme ytterligere nyheter i løpet av året. Men som nevnt innledningsvis, står Frode Varholm i Skodje som førstemann på listen for å ta i bruk den nye maskinen her til lands.
Varholm har solid erfaring gjennom 20 år i anleggsbransjen, blant annet med kjøring av både dumper og hjullaster. I mange år har han også arbeidet på sjøen, og er for tiden maskinsjef på en ferge. For 10 år siden startet han eget firma med maskindrift, og de første maskinene i parken var to Hanix minigravere. I 2015 ble siste Hanix erstattet av en Eurocomach ES 35ZT, og er denne som nå skal byttes inn. Etter noen vurderinger valgte han å gå opp et hakk til ny graver som har over 40 hester og er både smidigere og kraftigere enn forgjengeren.
- Mye av anleggsarbeidet utføres lokalt i nærområdet og i skogen. Dette kombinert med arbeid som maskinsjef på ferg er en god kombinasjon, sier Frode Varholm.