Bilde fra arbeid på et av grupperommene. Fra venstre rundt bordet: Arif Muhammed (VVS-ingeniør, Fagskolen Viken avd. Kongsberg), Jonas Grønland Olsen (tømrer, Fagskolen Oslo) Bjørnar Sætha, tømrer (Fagskolen Oslo), Henriette Vøyenli (tømrer, Fagskolen Oslo), Bente Christina Sagen Fjellstad (rørlegger, Fagskolen Viken avd. Kongsberg). BIM-lærer Odd Magnus Guldal ved Fagskolen Viken avd. Vestby er med nederst i høyre hjørne.Foto: Ingolf Sundfør
Felles BIM-prosjekt for fire tekniske fagskoler
- Vi øver på akkurat det næringslivet trenger, sier Henrik Landberg, BIM-student ved BIM Anlegg/infrastruktur ved Fagskolen Oslo.
Henrik er en av 80-90 BIM-studenter fra de fire fagskolene i Oslo, Kongsberg, Vestby og Gjøvik som har møtt opp på et kickoff for det felles prosjektet. BIM-studentene var samlet på Kuben i Oslo for en kick-off tirsdag 10. januar.
- På BIM-linja ved Fagskolen Oslo har jeg lært mye om modellering og samhandling i anleggsprosjekter. I dette prosjektet skal jeg samarbeide med nye og ukjente folk, akkurat som det vil bli i arbeidslivet. Jeg regner med å lære mye, stråler Henrik Landberg som er tømrer og går i klassen BIM Anlegg/Infrastruktur.
- BIM-tekniker er en ettårig utdanning som flere fagskoler har som tilbud, sier BIM-koordinator ved Fagskolen Oslo Lars Dagalid.
Annonse
BIM-studentene skal nå samarbeide tverrfaglig og på tvers av skolene med relevante BIM-verktøy. Lars Dagalid påpeker at prosjektet går over to uker.
- BIM-utdanningen går over kun ett år, og dette er vårt tredje prosjekt. I løpet av høsten har BIM-studentene trent modellering og kontroll, nå er det på tide å lære seg å samhandle med BIM-metoder. Nå har BIM-studentene en anledning til å gjøre seg kjent med samarbeidsmetodikk som bransjen bruker. Det er lagt opp til både fysiske og digitale møter i løpet av prosjektet, alt med metoder fra næringslivet, sier Lars.
- Underlaget er enda ukjent for BIM-studentene, men det blir en reell bygning med uteområde og tekniske føringer som blant annet skal modelleres og tas mengder av. I dag er det forberedelser og det å bli kjent som gjelder, forteller teamkoordinator Dagalid.
Litt ulike BIM-verktøy
- Jeg har gledet meg til å treffe studentene fra de andre fagskolene, sier Bente Christina Sagen Fjellstad, rørlegger og BIM-student ved Fagskolen i Viken, avd. Kongsberg.
- Vi har kommet i inngrep ganske raskt i dag, og jeg ser fram til gruppearbeidet. Det er ingen tvil om at gode samarbeidsevner er viktig for å få jobb etter studiet, sier Bente.
- Det er spennende å møte folk med annen bakgrunn og erfaringer pluss at man er forskjellige. Vi bruker litt ulike BIM-verktøy på de fire fagskolene. Det gjør samarbeidet ekstra realistisk, sier Lars Christian Arvidson, tømrer og BIM-student ved Fagskolen Viken, avd. Kongsberg.
Fagarbeidere og universitetsutdannede møtes
Det ettårige BIM-tekniker-studiet ved de offentlige fagskolene har fagbrev eller realkompetanse som inntaksgrunnlag. De fleste studentene kommer rett fra anleggs- eller byggeplassen. Men noen kommer også fra universitetet.
Nybakt bachelor-ingeniør Nooria Belkhi kan ikke få skrytt nok av BIM-studiet:
- Dette er en helt annen og praktisk måte å lære prosjektering på enn ved OsloMet. Jeg var litt i tvil da jeg begynte på BIM-studiet ved fagskolen, men er veldig fornøyd med den praktiske tilnærmingen. Det er nå jeg har lært ting, sier Nooria.
- Vi har litt forskjellige utgangspunkter, sier Henriette Vøyenli, tømrer og BIM-student ved Fagskolen Oslo.
- Vi har lært flere forskjellige metoder og programmer, og det blir spennende å se hvordan vi kan samarbeide rundt en BIM-modell vi skal skape sammen.
Arif Muhammad er VVS-ingeniør og går på BIM-studiet i Kongsberg.
Vi spør ham: - Flere ingeniører tar videreutdanning i BIM på fagskolenivå. Er ikke det litt spesielt?
- BIM-studiet er veldig relevant, dette jobber man med i det virkelige liv, og ingeniører som meg kan generelt BIM for dårlig. På fagskolen anvender og lærer vi verktøy og metodikk som faktisk brukes i bransjen, som Revit, Solibri, Archicad og Dalux, konstaterer Arif.
- Hva venter du å få ut av dette prosjektet?
- Det viktigste i arbeidslivet er egentlig å kunne samarbeide godt. Jeg forventer å trene på samarbeidsmetodikk. Det å se en sak fra en annen side. Mer fokus på kvalitet enn kvantitet og lære av andre, sammenfatter Arif.
Dalux
Software-bedriften Dalux var også til stede for å gi studentene anledning til samhandling med sine verktøy. Christopher Moen og Syver Hjallen holdt en introduksjon for studentene og viste kapasiteten til Dalux.
Med Dalux kan studentene bruke «snagging» for å fange opp og tilordne problemer direkte fra modell på telefon eller skjermbrett. Juridisk sporbarhet, hvem har gjort hva og når er viktige elementer som BIM-studentene også fikk en innføring i.
BIM og Fagskolen i Oslo
Bygnings Informasjons Modellering (BIM) er den digitale formen for prosjektering og styring av moderne byggeprosesser med digitale verktøy.
BIM-tekniker er et fagskolestudium på blant annet Fagskolen Oslo. https://fagskolen-oslo.no/studier/informasjonsmodellering-bim
Søknadsfrist på Samordna opptak har frist 15.april: https://www.samordnaopptak.no/info/soke/soke-fsu/index.html