Bilde fra arbeid på et av grupperommene. Fra venstre rundt bordet: Arif Muhammed (VVS-ingeniør, Fagskolen Viken avd. Kongsberg), Jonas Grønland Olsen (tømrer, Fagskolen Oslo) Bjørnar Sætha, tømrer (Fagskolen Oslo), Henriette Vøyenli (tømrer, Fagskolen Oslo), Bente Christina Sagen Fjellstad (rørlegger, Fagskolen Viken avd. Kongsberg). BIM-lærer Odd Magnus Guldal ved Fagskolen Viken avd. Vestby er med nederst i høyre hjørne.

Felles BIM-prosjekt for fire tekniske fagskoler

- Vi øver på akkurat det næringslivet trenger, sier Henrik Landberg, BIM-student ved BIM Anlegg/infrastruktur ved Fagskolen Oslo.

Henrik er en av 80-90 BIM-studenter fra de fire fagskolene i Oslo, Kongsberg, Vestby og Gjøvik som har møtt opp på et kickoff for det felles prosjektet. BIM-studentene var samlet på Kuben i Oslo for en kick-off tirsdag 10. januar.

- På BIM-linja ved Fagskolen Oslo har jeg lært mye om modellering og samhandling i anleggsprosjekter. I dette prosjektet skal jeg samarbeide med nye og ukjente folk, akkurat som det vil bli i arbeidslivet. Jeg regner med å lære mye, stråler Henrik Landberg som er tømrer og går i klassen BIM Anlegg/Infrastruktur.

- BIM-tekniker er en ettårig utdanning som flere fagskoler har som tilbud, sier BIM-koordinator ved Fagskolen Oslo Lars Dagalid.

BIM-studentene skal nå samarbeide tverrfaglig og på tvers av skolene med relevante BIM-verktøy. Lars Dagalid påpeker at prosjektet går over to uker.

Gruppearbeid.

- BIM-utdanningen går over kun ett år, og dette er vårt tredje prosjekt. I løpet av høsten har BIM-studentene trent modellering og kontroll, nå er det på tide å lære seg å samhandle med BIM-metoder. Nå har BIM-studentene en anledning til å gjøre seg kjent med samarbeidsmetodikk som bransjen bruker. Det er lagt opp til både fysiske og digitale møter i løpet av prosjektet, alt med metoder fra næringslivet, sier Lars.

- Underlaget er enda ukjent for BIM-studentene, men det blir en reell bygning med uteområde og tekniske føringer som blant annet skal modelleres og tas mengder av. I dag er det forberedelser og det å bli kjent som gjelder, forteller teamkoordinator Dagalid.

Litt ulike BIM-verktøy

- Jeg har gledet meg til å treffe studentene fra de andre fagskolene, sier Bente Christina Sagen Fjellstad, rørlegger og BIM-student ved Fagskolen i Viken, avd. Kongsberg.

Bilde fra BIM-løsningen Dalux har.

- Vi har kommet i inngrep ganske raskt i dag, og jeg ser fram til gruppearbeidet. Det er ingen tvil om at gode samarbeidsevner er viktig for å få jobb etter studiet, sier Bente.

- Det er spennende å møte folk med annen bakgrunn og erfaringer pluss at man er forskjellige. Vi bruker litt ulike BIM-verktøy på de fire fagskolene. Det gjør samarbeidet ekstra realistisk, sier Lars Christian Arvidson, tømrer og BIM-student ved Fagskolen Viken, avd. Kongsberg.

Fagarbeidere og universitetsutdannede møtes

Det ettårige BIM-tekniker-studiet ved de offentlige fagskolene har fagbrev eller realkompetanse som inntaksgrunnlag. De fleste studentene kommer rett fra anleggs- eller byggeplassen. Men noen kommer også fra universitetet.

Nybakt bachelor-ingeniør Nooria Belkhi kan ikke få skrytt nok av BIM-studiet:

- Dette er en helt annen og praktisk måte å lære prosjektering på enn ved OsloMet. Jeg var litt i tvil da jeg begynte på BIM-studiet ved fagskolen, men er veldig fornøyd med den praktiske tilnærmingen. Det er nå jeg har lært ting, sier Nooria.

- Vi har litt forskjellige utgangspunkter, sier Henriette Vøyenli, tømrer og BIM-student ved Fagskolen Oslo.

- Vi har lært flere forskjellige metoder og programmer, og det blir spennende å se hvordan vi kan samarbeide rundt en BIM-modell vi skal skape sammen.

Arif Muhammad er VVS-ingeniør og går på BIM-studiet i Kongsberg.

Vi spør ham: - Flere ingeniører tar videreutdanning i BIM på fagskolenivå. Er ikke det litt spesielt?

- BIM-studiet er veldig relevant, dette jobber man med i det virkelige liv, og ingeniører som meg kan generelt BIM for dårlig. På fagskolen anvender og lærer vi verktøy og metodikk som faktisk brukes i bransjen, som Revit, Solibri, Archicad og Dalux, konstaterer Arif.

- Hva venter du å få ut av dette prosjektet?

- Det viktigste i arbeidslivet er egentlig å kunne samarbeide godt. Jeg forventer å trene på samarbeidsmetodikk. Det å se en sak fra en annen side. Mer fokus på kvalitet enn kvantitet og lære av andre, sammenfatter Arif.

Dalux

Software-bedriften Dalux var også til stede for å gi studentene anledning til samhandling med sine verktøy. Christopher Moen og Syver Hjallen holdt en introduksjon for studentene og viste kapasiteten til Dalux.

Christopher Moen og Syver Hjallen fra bedriften Dalux viste programvare for BIM-studentene i Fagskolen Oslos kickoff for samhandlingsprosjektet mellom fire fagskoler.

Med Dalux kan studentene bruke «snagging» for å fange opp og tilordne problemer direkte fra modell på telefon eller skjermbrett. Juridisk sporbarhet, hvem har gjort hva og når er viktige elementer som BIM-studentene også fikk en innføring i.

BIM og Fagskolen i Oslo

  • Bygnings Informasjons Modellering (BIM) er den digitale formen for prosjektering og styring av moderne byggeprosesser med digitale verktøy.
  • BIM-tekniker er et fagskolestudium på blant annet Fagskolen Oslo. https://fagskolen-oslo.no/studier/informasjonsmodellering-bim
  • Søknadsfrist på Samordna opptak har frist 15.april: https://www.samordnaopptak.no/info/soke/soke-fsu/index.html
Powered by Labrador CMS