Vågstunnelen på riksvei 13 i Ryfylke er en av tunnelene som skal vedlikeholdes.
Foto: Staten vegvesen
Fem tilbud på jobb i sju tunneler
Fire av tunnelene er i Rogaland, og tre i gamle Hordaland.
Det er klart for tunnelvedlikehold på E16 og riksvei 13.
- Vi er godt fornøyde med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse tilbydere som er interesserte i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å underskrive kontrakt med den nye entreprenøren før sommerferien, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen.
Vedlikeholdsarbeidene starter kort tid etter signering, og skal være ferdige innen året er omme.
Disse leverte tilbud:
- AG Tunnel AS, 24.501.240,00 kroner
- BMO Tunnelsikring AS, 27.558.550,00 kroner
- Mesta AS, 29.603.141,65 kroner
- NCC Norge AS, 31.420.441,00 kroner
- Hylland AS, 33.421.380,00 kroner
Dette skal gjøres
På E16 er det Boga- og Jamnatunnelen på Vaksdal mellom Bergen og Voss som skal vedlikeholdes som en del av oppdraget som nå har vært ute på tilbudsrunde.
- Det vi konkret skal gjøre her, er å demontere og fjerne plater som er i svært dårlig forfatning, renske området for løs stein, montere nye isoleringsmatter og brannsikre disse med sprøytebetong, sier Lykkebø.
Mattene isolerer slik at vannet i fjellet ikke fryser til is og lager istapper og issvuller i veien. Vannet skal i stedet renne bak mattene, ned i grøfta og ut av tunnelen.
Det samme skal gjøre på en av de fem riksvei 13-tunnelene som er med i denne kontrakten, nemlig Gullhammartunnelen i Granvin i Voss kommune, ikke langt fra Hardangerfjorden. I denne tunnelen har det vært store isproblemer i vinter.
I forbindelse med at mattene skal brannsikres med sprøytebetong, må det sprenges. Dette er nødvendig for å opprettholde stor nok tunnelhøyde.
De andre riksvei 13-tunnelene i dette prosjektet, ligger alle i Rogaland, nærmere bestemt i Suldal i Indre Ryfylke: Vika-, Vågs-, Hylstunnelen og Suldalsporten.
Her skal entreprenøren fjerne rustne nett i tunneltakene og bergsikre disse områdene med sprøytebetong og bolter. Også dette arbeidet vil medføre noe sprenging.
Nattestengt
Det vil bli veistengninger på inntil to timer om natten i forbindelse med alle arbeidene. Lykkebø ber trafikantene respektere dette. Stengningene blir gjort om natten da trafikken er minst.
- Vi forstår at tunnelarbeid kan skape utfordringer for bilistene, men håper på forståelse for at det er nødvendig for at våre veier skal være trygge også i fremtiden. Alt arbeidet vil bli varslet i god tid, og vi oppfordrer bilistene til å orientere seg via 175.no før de skal ut og reise, sier Lykkebø.