Maskinen fra det svenske firmaet Essverk er tatt i bruk for å montere i alt 590 veggelementer som skal kle den 800 meter lange toløps tunnelen på E16-strekningen mellom Bjørum og Skaret.
118 turer fra Drammen havn
Elementene i betong fraktes fra mellomlageret på Drammen havn med Ølen Betongs spesialvogntog til Bukkesteinshøgda i Bærum.
Annonse
Det skal tas 118 turer med veggelementer fra Drammen havn for å kle inn den 800 meter lange toløps tunnelen på E16.
Det svenske firmaet Essverk holder til i Grängesberg litt sør for Falun og er en maskinfabrikk som har spesialisert seg på blant annet monteringsmaskiner til bergverksindustrien, vei, jernbane og offshore.
Med denne helt nye spesialmaskinen fra Essverk på strøm på plass, foregår nesten alt arbeid som nå pågår med innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 elektrisk.
– Først i Norge
Fra før har Skanska en elektrisk drevet bakstuffbil i bruk. Boringen skjer med elektrisk drevet bolterigg, boltene gyses (støpes) fast med elektrisk drevet gysepumpe og nå utføres også monteringen av veggelementene i betong av en elektrisk drevet monteringsmaskin.
– Monteringsmaskinen fra Essverk er den aller første i sitt slag på strøm i bruk i norske veitunneler, sier Ingebrigt Rossehaug i Skanska, i en nyhetsmelding fra Statens vegvesen.