AVTALE: Konsernsjef i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen, og daglig leder i Hæhre Entreprenør, Gudmund Roen, har inngått avtale om jernbanebygging, og feirer med kake.Foto: Bane Nor
Hæhre skal bygge nytt dobbeltspor mellom Tangen og Stange sentrum
Bane Nor har inngått kontrakt med Hæhre Entreprenør om bygging av dobbeltspor mellom Furnesbakken på Tangen og Stange sentrum i Innlandet.
Denne kontrakten er en underbygningsentreprise i åpent landskap og
omfatter også ny stasjon på Tangen.
Kontrakten for den tredje store entreprisen i
dobbeltsporutbyggingen gjennom Stange kommune har en verdi på i underkant av
1,4 milliarder kroner. Hæhre Entreprenørs arbeid på den nesten 12 kilometer
lange strekningen, skal være ferdigstilt innen første kvartal i 2027.
Entreprisen omfatter grunnarbeidet for det nye dobbeltsporet
inkludert noe mindre jernbanetekniske installasjoner, tekniske hus, 11 andre
konstruksjoner og ikke minst nye Tangen stasjon. Traseen skal i stor grad
bygges i uberørt natur og store deler av arbeidet består av sprenging og
masseflytting samt grunnforsterkning og masseutskifting. Den skal også gjennom
jordbruksområder lengst nord, hvor traseen delvis også ligger langs nåværende
jernbanespor.
Annonse
Kortreiste steinmasser i fyllingene
Denne entreprisen har tilnærmet massebalanse av
kvalitetsmasser til bruk i fyllingene som skal etableres. Det sparer både
naboene i området og miljøet for mye anleggstrafikk. Bane Nors konsernsjef Thor
Gjermund Eriksen er også godt fornøyd med å ha fått en av landets beste
entreprenører på massehåndtering med på laget.
– Det er viktig for oss å vite at vi har en solid
entreprenør med lang erfaring i å håndtere både matjord og lagring av
kvalitetsmasser til bruk i fyllingene, sier Eriksen.
– Vi er glade for at Bane Nor viser oss tillit, og har valgt
Hæhre til å gjennomføre prosjektet. Fra tidligere prosjekter kjenner vi området
godt. Vi ser frem til å benytte vår kompetanse og gjennomføringskraft fra
komplekse infrastrukturprosjekter i dette spennende prosjektet, sier Gudmund
Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør.
Miljøhensyn står sterkt
Bane Nor har stilt krav til entreprenørens bruk av
klimagassberegninger i valg av løsninger og metoder. Hæhre Entreprenør skal
rapportere på klimagassbudsjett og levere klimagassregnskap. Det blir også tatt
i bruk en belønningsordning for å redusere CO₂-utslippet knyttet til
klimagassbudsjett og klimaregnskap.
– Nå er det opp til Hæhre Entreprenør å bidra til at vi
finner de smarteste løsningene for hvordan kontrakten skal gjennomføres med
minst mulig CO₂-avtrykk, sier konsernsjefen.
Arbeidet skal også Breeam-sertifiseres. Breem er Norges
eneste metode for sertifisering av bærekraftige bygg og infrastrukturprosjekt,
der formålet er å motivere til bærekraftig design og bygging gjennom hele
byggeprosjektet.
Viktig bidrag til økt punktlighet
I tillegg til at det blir dobbeltspor, ligger det i denne
entreprisen ytterligere et viktig bidrag til økt pålitelighet i togtilbudet.
Det bygges også en kort strekning med fire spor sør for nye Tangen stasjon,
slik at det blir forbikjøringsmuligheter og snumulighet.
– For passasjerene betyr dette økt punktlighet, flere tog i
timen og kortere reisetid mellom Oslo og Hamar når hele dobbeltsporet står
klart fra Kleverud til Åkersvika. I tillegg gir det økt kapasitet og bedre
forhold for gods, avslutter Thor Gjermund Eriksen.