VOKSER: Hallgruppen har vokst mye de senere årene, og sikter mot milliard-omsetning. Her er adm. direktør Lars Dalgaard

Hallgruppen med storsatsing i Tyskland

Etter rekordomsetning i 2020 satser Hallgruppen offensivt i flere nye markeder.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

PLASTHALL: Et viktig produkt for Hallgruppen .

Selskapet etablerer seg med eget kontor i Tyskland, med mål om omsetning på 100 millioner kroner i løpet av noen år. Hallgruppen har vokst kraftig år for år etter etableringen i 2016. I fjor noterte konsernet som blant annet selger plasthaller, lager- og logistikkbygg i både aluminium- og stålkonstruksjon, i tillegg til arbeidstelt, arrangementstelt og -produkter, en rekordomsetning på over en halv milliard kroner. Nå fortsetter veksten i nye markeder.

– Hallgruppen har som mål å bli en verdensomspennende leverandør og en betydelig internasjonal aktør. Vår ambisjon er å passere 1 milliard kroner i omsetning i løpet av 2022. Etableringen av eget selskap i Tyskland er ett av flere viktige grep vi gjør for å nå vekstmålet, sier adm. direktør Lars Dalgaard i Hallgruppen.

Ikke ukjent marked

BULKHALL: Produsenten har en rekke varianter.

Konsernet har fra før 14 avdelinger i Norge, Sverige, Danmark og Baltikum, og har eksportert til over 40 land, som Brasil, Kina, India, USA, Belgia og ulike land i Afrika.

– Vi har allerede levert flere telt, haller og sandwich bygg til kunder i Tyskland, Belgia og Frankrike, så dette er kjente markeder for oss. I tillegg til Tyskland, vil det nye selskapet med kontor ved Frankfurt, også håndtere eksport til nærliggende markeder som Sveits og Østerrike, forteller Dalgaard.

Dalgaard ser også at timingen er god for å gå tyngre inn i det tyske markedet, ettersom mange leverandører der har leveringsproblemer fordi de ikke får tak i råmaterialer.

– Det er et godt tidspunkt å komme inn på markedet og hjelpe utbyggere på det tyske markedet som trenger leveringer til konkurransedyktige priser. Med våre midlertidige og permanente stoffstrukturer er vi et av Europas største selskaper i bransjen, og eksperter på løsninger for lager, arbeidstelt og arrangementsfasiliteter, sier Dalgaard.

SALGSSJEF I TYSKLAND: Gerhard Klotz

Skal ansette flere i Tyskland

Som adm. direktør i selskapet, har han selv funnet frem til og ansatt solide, lokale krefter for å håndtere daglig drift.

– Gerhard Klotz blir salgssjef i Tyskland. Han har over 25 års bransjeerfaring og et enormt nettverk, så det blir veldig bra! Vi satser på å omsette for 100 millioner i løpet av noen år, sier Dalgaard.

I tillegg forteller Dalgaard at Hallgruppen søker flere selgere og driftspersonell til sitt kontor i Tyskland som vil være med å bygge opp dette markedet fra starten av.

Konkurransedyktige

Dalgaard mener Hallgruppen som norsk selskap har flere konkurransefortrinn når nye markedet skal erobres.

– Nordmenn har i uminnelige tider fått bryne seg på all slags vær og naturkrefter som stadig nye deler av verden nå får oppleve. Hallgruppen leverer allerede produkter som er tilrettelagt for å tåle verdens nye klima med stadig mer ekstremvær, og vi har ansatte med lang erfaring i prosjektering som tar høyde for dette. Det gjør oss ekstremt konkurransedyktige, påpeker Dalgaard.

Powered by Labrador CMS